ett samarbete mellan atea skola och voister

Kod och kryp i förskolan

Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden. 

– Det här är ett litet kryp med sju ben, säger ett av barnen på Skärstad förskola utanför Jönköping, när hon med hjälp av ett digitalt mikroskop tittar på en uppförstorad insekt i en platta i skogen.

Pedagogerna på Skärstad förskola har lång erfarenhet av digitala verktyg som stödjer lärandet. 

– Jämfört med vanliga förstoringsglas som vi också använder, blir detta lite mer effektfullt eftersom vi kan förstora många gånger mer. Eftersom vi har en platta att samlas kring kan många barn titta samtidigt, säger Christina Larsson, förskollärare i Jönköpings kommun.

– En annan fördel är att vi kan ta kort på det vi undersöker och titta på det i efterhand. Vi kan också filma det och titta på det tillsammans i mer samlade situationer och prata om vad det är vi har sett. Då har vi möjlighet att stanna upp och titta och slå upp i böcker eller kolla på nätet vad det är för kryp eller växt man ser.

Det är inte bara utomhus som pedagogerna väver in digitala verktyg i undervisningen. Med hjälp av golvroboten Blue-bot tar barnen sina första steg inom programmering.

– Vi slår en tärning och då får barnen kombinera ihop det med siffran på banan på golvet som roboten kör på. De får möjlighet att samarbeta med varandra och tränar samtidigt höger och vänster för att planera hur roboten ska gå för att komma till rätt siffra, säger Caroline Ljungquist, förskollärare i Jönköpings kommun.

Vad lär sig barnen då?

– De får en förståelse för siffrorna och lär sig att planera hur de ska få roboten att gå till rätt siffra.

Förskolan arbetar även med flera olika verktyg för att hjälpa barnen att knäcka mattekoden.

– Vi har arbetat med siffror och antal. Då var det fiskar som barnen skulle hjälpa att spränga bubblor. Där fick de koppla ihop en siffra på skärmen med antalet prickar på små brickor de har framför sig. Där låter vi barnen jobba mycket i par. På så sätt kanske de kommer på olika kombinationer av prickar, alltså att sex brickor med en prick blir sex, men det blir också tre brickor med två prickar. Då lär de sig av varandra.

Enligt Hanna Andrésen Jakobsson, rektor på Skärstaddalens förskoleområde har Jönköpings kommun gjort en storsatsning på IKT i förskolan där alla pedagoger har fått gå utbildningen It för bättre lärande.

– Där fick man välja lite olika områden såsom matematik och språk. I samband med det så valde vi att köpa in ganska mycket digitala verktyg för att vi såg ett bra användningsområde för detta i läroplanen, säger Hanna Andrésen Jakobsson.

Hur är det att jobba med digitala verktyg?

– Det är väldigt roligt och väldigt tacksamt och barnen är väldigt intresserade, säger Christina Larsson.

Vill du veta mer om hur robotar och programmering kan användas på din skola? Maila nyheter@voister.se så kan en specialist på Atea Skola kontakta dig. 

21 augusti 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth Noreit i skolanFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng