Handscanning i Vellinge

Vellinge kommuns pilot med handscanning för att betala fikat i kommunhusets café har väckt uppmärksamhet hos andra verksamheter. Nu tittar man på möjlighet att införa liknande teknik vid personalingångar och i äldreomsorgen.

– I Vellinge kommun jobbar vi mycket med processkartläggning, i synnerhet våra HR-processer och vilka delar vi skulle kunna automatisera, säger Susanne Petersson, it-chef, Vellinge kommun.

Vad skulle det kunna vara?

– Vi tittar på att automatisera behörighetsgrupper och säljlistor för att underlätta för cheferna så att rätt personer har tillgång till rätt information.

Skulle det spara er tid?

– Ja, för cheferna vet ofta inte om vem som ska ha behörighet i de olika mapparna. Men det är också en säkerhetsfråga och att behörighet kopplas till när någon blir anställd och när den personen sen slutar, istället för att ansvaret läggs på att någon ska komma ihåg att ta bort och lägga till behörigheter.

Varför har tittar ni specifikt på detta?

– Därför att det är information som it-avdelningen äger. Det innebär att vi har lättare att genomföra dessa förändringar och visa på nyttan ute i verksamheten, snarare än att vi behöver gå ut i verksamheten och fråga vilka delar som de vill att vi fokuserar på just nu. På så sätt visar vi att det går att automatisera utan att det inkräktar på någons arbete. Det är en ganska stor fråga och många är rädda för att man ska bli ersatt av teknik. Vi försöker egentligen bara ta bort de onödiga uppgifterna.

Tittar ni på någon ny teknik?

– Vi tittar på hur vi kan använda oss av biometrisk data och exempelvis identifiera sig med sina händer. Vi har infört ett litet test i matsalen i kommunhuset där man scannar sin hand när man ska betala sin fika.

Hur kom den idéen?

– Vi var på en mässa där denna lösning presenterades. När vi sedan frågade våra verksamheter om de var intresserade så fanns det inget behov, sade man. Men när vi sen satte upp den i matsalen och bad folk göra det för att det var roligt dök det upp ganska många idéer och att det går att använda annan teknik utöver datorer och telefoner. Många gånger är verksamheten så inne i sina egna arbetssätt och tänker inte på vad man skulle kunna göra annorlunda.

Hur står det sig i förhållande till ansiktsigenkänning?

– Den förklaringen vi har fått är att det är lättare att känna igen och hämta ut ett ansikte från en databas än vad det är med en hand och det är lättare att lagra handavtrycken på så sätt.

Var kan handscanningen mer göra nytta?

– Det är vår tanke. Vi har fått många frågor om vi inte kan sätta upp det vid personalingången där det är väldigt många som står och letar efter sitt kort om mornarna. Även ute i omsorgen skulle det kunna användas för att identifiera att man faktiskt har varit där.

27 augusti 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng