Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

AJ:s digitala resa

AJ Produkter säljer allt från konferensbord till tryckluftspistoler. Hjärtat i försäljningen är produktkatalogen men e-handeln blir en allt viktigare del av bolagets tillväxt i Sverige och Europa. Nästa steg för bolaget är att utveckla smarta tjänster inom logistik.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron 21 augusti 2019 digit

– Vi är ju ett företag som har varit väldigt analoga, men som nu har en digital prägel på vår e-handel och överhuvudtaget är hur vi driver vår försäljning och vår tillväxt mer digitaliserad, säger Johan Petersson, CIO för AJ Produkter.

Ni har katalog och e-handel?

– Precis. Katalogen är lite av hjärtat i företaget, men e-handeln är där vi ser den stora tillväxten och den resan började för 6-7 år sedan. Sedan dess har vi arbetat väldigt strukturerat med att rekrytera personer till vår digitala satsning, och successivt byggt upp vår kompetens. Vi har ett brett sortiment, vilket gör att vi är relevanta för alla och vi har kunder i alla sorters företag i Sverige. Men bredden gör också att det kan vara svårt att möta respektive kund på rätt sätt. Därför arbetar vi mycket med att möta kunderna i olika kanaler, med rätt erbjudande vid rätt tidpunkt.

Tycker du att ni har lyckats?

– Ja, det har vi definitivt. Vi har en stark tillväxt. Sverige är vår största marknad och där växer vi fortsättningsvis, men vi växer också på andra marknader i Europa och är representerade i 14 länder. Vi växer i stort sett i alla länder, där e-handeln är en starkt bidragande faktor.

Kommer ni att sluta med katalogen, tror du?

– Det tror jag inte. Det är vårt hjärta, men kanske att den får ett annat syfte under åren framöver. Det är vår typ av omnikanal.

Hur gör ni för att bli effektivare?

– Vi har många olika områden vi arbetar med. Logistik är naturligtvis viktigt när man arbetar med e-handel. Samtidigt som det driver kostnader är det också en del i vad som gör oss unika. En stor del av vårt sortiment finns på lager och vi vill ständigt utveckla våra logistiktjänster genom att följa upp kostnader och bygga marginal, men också om att hålla nere ledtiderna och ha snabba leveranser. Kan vi göra det växer vår affär samtidigt som vi får koll på vår marginal.

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– Vi har stora kunder som ställer stora krav på vårt sortiment. Ett av våra stora områden är att leverera produkter till skola och offentlig miljö. I de stora upphandlingarna vi är delaktiga i det där ställs det höga krav på hållbarhet inom våra produkter. Om man tittar på mitt ansvarsområde inom it har vi också arbetat med att skapa hållbarhet, vilket bland annat handlar om det cirkulära arbetet med vår hårdvara. Vi skickar tillbaka det som är gammalt för att få en andrahandsmarknad. Där har vi också bidragit till de delarna.

Rekommenderad läsning

en arm slänger en pet-flaska i en pantsortering.jpg
video

Vägen till pantad it

12 jun 2018 digit

I både Varberg och Karlstad jobbar kommunen aktivt för en hållbarare it-hantering. Prio är att ställa hållbarhetskrav på it-leverantörerna samtidigt som kommunens it-avdelning har full kontroll på utrustningen.

gem och häftstift i glada färger.jpg
video
ett samarbete mellan Microsoft och Voister

AJ:s agila arbete

27 apr 2020 digit

Med Power BI får AJ Produkter bättre koll på lönsamhet, nyckeltal och affärer. Det menar Johan Petersson, CIO på AJ Produkter.

lastbilar-volvo.jpg

Volvo lastar smart

15 nov 2019 digit

Volvo vill minska antalet transporter till Göteborgs innerstad. Målet är en minskning med 40 procent, vilket bland annat ska ske via digitala lösningar och omlastning i hubbar.

massa bilddelar utspridda på vitt underlag.jpg
video

Stenas hållbara data

2 dec 2019 digit

Med 70 000 kunder har Stena Recycling ett gyllene läge att driva bolag mot hållbarare tillverkningsprocesser. Att skapa nytta av all den data som bolagen samlar in om sina kunders avfall kommer att vara en central del i arbetet. Det säger Mattias Hermansson, CDO Stena Metall.

närbild på skor på campare i närbild när de går.jpg

Vagabonds väg framåt

25 nov 2019 digit

Skoföretaget Vagabond städar ut gamla system och förbereder för Microsofts senaste produkter. Med en global organisation och nya onlinebutiker ligger fokus för bolagets nya CIO Jesper Lagernäs på att bygga en proaktiv it-avdelning med smart infrastruktur.

VarbergsCIO.JPG

När målet är 2025

10 jun 2016 ledarskap

Hur arbetar man med det operativa när målen är fastställda till 2025? Varberg kommuns CIO Anders Boustedt delar med sig och ger råd.

varbergWEBB.jpg
video

Bäst i väst för Varberg

18 okt 2017 ledarskap

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter. 

rykande-skorstenar.jpg

Fjärrvärme med dataanalys

24 jan 2018 digit

Med hjälp av dataanalys och algoritmer ska forskare och företag bli bättre på att hitta och förutsäga fel i fjärrvärmesystemet. Målet är att Sverige ska bli mer energieffektivt.

 

landshövding linköping snip.JPG
video

Östergötland blir Sveriges grönaste län

12 okt 2017 ledarskap

Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson har satt ett högt mål – hennes län ska bli Sveriges mest hållbara och hållbarast i världen. För att komma dit väver länsstyrelsen in miljöfrågor i det mesta av sin verksamhet.