AJ:s digitala resa

AJ Produkter säljer allt från konferensbord till tryckluftspistoler. Hjärtat i försäljningen är produktkatalogen men e-handeln blir en allt viktigare del av bolagets tillväxt i Sverige och Europa. Nästa steg för bolaget är att utveckla smarta tjänster inom logistik.

– Vi är ju ett företag som har varit väldigt analoga, men som nu har en digital prägel på vår e-handel och överhuvudtaget är hur vi driver vår försäljning och vår tillväxt mer digitaliserad, säger Johan Petersson, CIO för AJ Produkter.

Ni har katalog och e-handel?

– Precis. Katalogen är lite av hjärtat i företaget, men e-handeln är där vi ser den stora tillväxten och den resan började för 6-7 år sedan. Sedan dess har vi arbetat väldigt strukturerat med att rekrytera personer till vår digitala satsning, och successivt byggt upp vår kompetens. Vi har ett brett sortiment, vilket gör att vi är relevanta för alla och vi har kunder i alla sorters företag i Sverige. Men bredden gör också att det kan vara svårt att möta respektive kund på rätt sätt. Därför arbetar vi mycket med att möta kunderna i olika kanaler, med rätt erbjudande vid rätt tidpunkt.

Tycker du att ni har lyckats?

– Ja, det har vi definitivt. Vi har en stark tillväxt. Sverige är vår största marknad och där växer vi fortsättningsvis, men vi växer också på andra marknader i Europa och är representerade i 14 länder. Vi växer i stort sett i alla länder, där e-handeln är en starkt bidragande faktor.

Kommer ni att sluta med katalogen, tror du?

– Det tror jag inte. Det är vårt hjärta, men kanske att den får ett annat syfte under åren framöver. Det är vår typ av omnikanal.

Hur gör ni för att bli effektivare?

– Vi har många olika områden vi arbetar med. Logistik är naturligtvis viktigt när man arbetar med e-handel. Samtidigt som det driver kostnader är det också en del i vad som gör oss unika. En stor del av vårt sortiment finns på lager och vi vill ständigt utveckla våra logistiktjänster genom att följa upp kostnader och bygga marginal, men också om att hålla nere ledtiderna och ha snabba leveranser. Kan vi göra det växer vår affär samtidigt som vi får koll på vår marginal.

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– Vi har stora kunder som ställer stora krav på vårt sortiment. Ett av våra stora områden är att leverera produkter till skola och offentlig miljö. I de stora upphandlingarna vi är delaktiga i det där ställs det höga krav på hållbarhet inom våra produkter. Om man tittar på mitt ansvarsområde inom it har vi också arbetat med att skapa hållbarhet, vilket bland annat handlar om det cirkulära arbetet med vår hårdvara. Vi skickar tillbaka det som är gammalt för att få en andrahandsmarknad. Där har vi också bidragit till de delarna.

21 augusti 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoredigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng