Så satsar Stadium

stadium-ny-960640.jpg

Stadium är i en förändringsresa där e-handeln blir allt viktigare, och där konkurrenterna finns globalt. Att lyckas här kräver mycket data, ny teknik och unika kunderbjudanden och när jobbet är gjort vill CDO Fredrik Persson avveckla sin egen roll. 

– Vi var rätt tidiga med e-handeln som vi lanserade 2007. Den var fullt integrerad med saldouppdateringar och utlämning i butiker, men servicenivån som höll då räcker inte på långa vägar idag. Nu finns det helt andra krav från våra konsumenter. Tidigare kunde man uppdatera lagersaldot en gång per dygn då det räckte att kunderna visste på ett ungefär om varorna fanns, men nu måste de veta exakt.

– Då kunde man också acceptera att få vänta i fyra timmar på att få sina hemleveranser, nu vill man veta nästan exakt på minuten när varorna dyker upp vid dörren, säger Fredrik Persson, CDO på Stadium.

En stor skillnad för familjeföretaget och sportmodekedjan Stadium är att man nuförtiden konkurrerar globalt, inte bara lokalt mot andra rena sportaktörer. Det har delvis att göra med att träning blivit något av en livsstil och modeföretag breddar sina erbjudanden med sportkläder. I och med att allt mer handel sker digitalt så har samtidigt även marknadsplatser som exempelvis Zalando blivit till en konkurrent, vilket inte var fallet för några år sedan, menar Fredrik Persson.

– Pure player-aktörerna som bara finns digitalt har absolut snabbat på konkurrenssituationen och utvecklingen hos oss. De nya bolagen har inte så mycket arv och historia och kommer ofta direkt med den senaste teknologin, så där är en utmaning för oss att hela tiden hänga på.

– Dessa pure players har också helt andra infallsvinklar och mäter försäljning på ett annorlunda, mer datadrivet sätt än vad traditionella butiker gör. De går inte lika mycket på magkänsla. Ett beteende som de tar med sig även när de öppnar sina första fysiska butiker, vilket är något som vi också kommer behöva göra.

Konsolideringar på gång

Vi behöver erbjuda något utöver själva produkterna och anpassa upplevelsen mot kunden på den lokala marknaden.

En annan förflyttning är neddragningen av den fysiska handeln. Detta kommer innebära stora konsolideringar företag emellan och ett ökat fokus på kundbemötandet i de butiker som väl finns kvar.

– Utslagningen har redan börjat men om vi bara kan ge konsumenter en tillräckligt bra anledning att besöka en fysisk butik så kommer de att dyka upp. Möjligen kommer det att bli färre butiker framöver men lösningen kan aldrig vara att stänga alla. Vi måste utveckla servicen eller tjänsten som butiken erbjuder.

Hur ska ni lyckas med det?

– Det är den stora frågan som alla inom retail funderar på. Vad är egentligen den unika fördelen med vår butik? Här måste vi bli mer relevanta, personliga och upplevelsedrivna. Vi behöver erbjuda något utöver själva produkterna och anpassa upplevelsen mot kunden på den lokala marknaden. Alla butiker kommer inte se likadana ut. Här kommer ny teknik att hjälpa oss men om det är VR, AR, AI eller något annat vet vi inte än, men ju mer tillgång till data vi får desto mer specificerade kan vi bli.

Bort med CDO-rollen

När digitaliseringsarbetet är gjort så ser Fredrik Persson en avveckling av sig själv i CDO-rollen som mycket möjlig. En tankegång som alla CDO:er borde ha, därför att när personalen har kunskapen och förståelsen om den digitala utvecklingen så behövs inte rollen något mer, menar han.

– Jag ser mig någonstans som en medlare mellan it-verksamheten och den operativa verksamheten. Där är min roll att få hela organisationen att förstå möjligheterna med digitaliseringen. När de har det så behövs inte jag. Men om den dagen någon gång kommer är väl å andra sidan oklart.

Hur ser er verksamhet ut om tre år?

– Vi är vana vid att titta på en linjär utveckling men en utmaning framöver blir att hantera den exponentiella utvecklingen inom vissa delar. Där måste vi ta riktig höjd och våga satsa. Något som växer exponentiellt är de rena e-handelstransaktionerna, så det är ju ingen tvekan om att vi kommer att satsa hårt inom det segmentet.

– Kunder kommer också att välja bort aktörer, både digitalt och fysiskt, som de inte tycker är relevanta. Så det kommer att ske en enorm utslagning över tid, men här ser jag att Stadium har en god potential att öka sina marknadsandelar, avslutar Fredrik Persson.

20 maj 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonledarskapFoto Stadium

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng