Fler 1177-granskningar
Efter vinterns avslöjanden om 1177 Vårdguiden inledde Datainspektionen en rad granskningar. Nu fortsätter det arbetet med tillsyn mot bland annat Region Stockholm som anlitat företagen MedHelp och Inera.
– Vi behöver utreda kopplingen mellan regionerna och sjukvårdsrådgivningen via 1177 Vårdguiden och ansvarsförhållandet mellan de olika aktörerna, säger Suzanne Isberg, avdelningsdirektör på Datainspektionen.
I februari kom det fram uppgifter i media om att ett stort antal inspelade samtal till 1177 Vårdguiden funnits oskyddade på internet. Informationen gjorde att Datainspektionen inledde en så kallad tillsyn.
Tre regioner
Nu öppnar myndigheten ytterligare tre tillsynsärenden, denna gång mot Region Stockholm, Region Sörmland och Region Värmland. Alla har anlitat företagen MedHelp och Inera.
Dessa företag är sedan tidigare föremål för tillsyn av myndigheten gällande 1177 Vårdguiden.
Datainspektionen begär nu svar från de tre regionerna på ett antal frågor som handlar om hur regionerna behandlar personuppgifter som rör sjukvårdsrådgivningen.
Voice Integrate Nordic
Datainspektionens tillsyn av 1177 Vårdguiden omfattar nu sex aktörer: företagen Voice Integrate Nordic, Inera och MedHelp, samt Region Stockholm, Region Sörmland och Region Värmland.
– Det här är komplicerat och rör flera aktörer, därför utökar vi tillsynen, säger Suzanne Isberg.
Datainspektionen är tillsynsmyndighet enligt dataskyddsförordningen, GDPR, och kontrollerar bland annat att personuppgiftsansvariga har ett rättsligt stöd om de behandlar personuppgifter.
Källa: Datainspektionen
Läs mer om ämnet: