Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ansiktsigenkänning vs GDPR

Datainspektionen har startat en granskning mot en butik som planerar att använda teknik för ansiktsigenkänning för att analysera kundbeteenden. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 27 juni 2019 säkerhet

skor-960640.jpg

– Vi vill i ett så tidigt skede som möjligt utreda hur den här tekniken fungerar och förhåller sig till GDPR för att skapa klarhet för alla aktörer, säger Nils Henckel, jurist på Datainspektionen.

En fråga som måste redas ut är hur butiken planerar att använda sig av tekniken. Om butiken ska identifiera enskilda personer så kan det röra sig om känsliga personuppgifter och därmed beröras av GDPR. I så fall behöver butiken uppfylla särskilda krav för att det ska tillåtas. Om man däremot inte kan identifiera specifika personer med hjälp av ansiktsigenkänning så gäller inte dataskyddsförordningen. 

I och med GDPR:s inträde så ligger det i Datainspektionens uppdrag att kontrollera att den som samlar in personuppgifter via kamera följer förordningens regler. 

Källa: Datainspektionen

Senaste nytt

MS köper mark

23 augusti 2019

Microsoft har investerat i mark i Staffanstorps kommun. Bolaget planerar för en ny serverhall, liknande de som tidigare har byggts i Gävle och Sandviken. 

Mer sex med emojis

23 augusti 2019

Ett frekvent användande av emojis ger mer sex, i varje fall om du befinner dig på en dejtingapp. Det visar en ny studie.

Så funkar Facebooks valuta

22 augusti 2019

Facebook ser över möjligheterna att lansera sin egen valuta, Libra. Men en ny forskningsrapport pekar på en mängd regulatoriska hinder för lanseringen. Och den amerikanska kongressen är inte heller positiv till Facebookvalutan.

Ett språk för Industri 4.0

22 augusti 2019

Svensk industri samarbetar i ett LCDM-projekt, life cycle data management, med målet att hitta lösningar på svensk industriell interoperabilitet. Det Vinnova-finansierade projektet kan innebära stora besparingar för industrin.

Böter för igenkänning

21 augusti 2019

Det blir 200 000 kronor i böter för Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå som har använt ansiktsigenkänning för att göra närvarokoll av elever under lektioner. Men it-strateg och tidigare rektor Tommy Lindmark säger att han inte håller med om Datainspektionens beslut.

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov rankar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo.