Ansiktsigenkänning vs GDPR

skor-960640.jpg

Datainspektionen har startat en granskning mot en butik som planerar att använda teknik för ansiktsigenkänning för att analysera kundbeteenden. 

– Vi vill i ett så tidigt skede som möjligt utreda hur den här tekniken fungerar och förhåller sig till GDPR för att skapa klarhet för alla aktörer, säger Nils Henckel, jurist på Datainspektionen.

En fråga som måste redas ut är hur butiken planerar att använda sig av tekniken. Om butiken ska identifiera enskilda personer så kan det röra sig om känsliga personuppgifter och därmed beröras av GDPR. I så fall behöver butiken uppfylla särskilda krav för att det ska tillåtas. Om man däremot inte kan identifiera specifika personer med hjälp av ansiktsigenkänning så gäller inte dataskyddsförordningen. 

I och med GDPR:s inträde så ligger det i Datainspektionens uppdrag att kontrollera att den som samlar in personuppgifter via kamera följer förordningens regler. 

Källa: Datainspektionen

27 juni 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssonsäkerhetFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng