Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så säkras företaget

Företag lägger allt större del av sin it-budget på cybersäkerhet, men vad effekten blir glöms för ofta bort. För att lyckas måste säkerhet vara en del av affärsstrategin, riskhanteringen och i beslutsfattandet. Detta framkommer i en ny undersökning gjord av PwC.

Text Fredrik Adolfsson Foto Adobestock 20 juni 2019 säkerhet

hangmatta960640.jpg

PwC:s nya undersökning heter Digital Trust Insights och i den deltog cirka 3 000 företag. Där framkommer att ungefär var fjärde organisation kommer att spendera minst 10 procent av sin it-budget på cybersäkerhet under 2020. Detta innebär en ökning med 55 procent jämfört med 2018.

Ett problem är dock att det i vissa fall spenderas mycket pengar, men utan någon vidare koll på vad effekten blir. I undersökningen tittade därför PwC närmare på vilka de gemensamma nämnarna var hos företagen som kunnat uppvisa bäst resultat runt sin cybersäkerhet.

– Vi ser att många organisationer famlar efter de rätta kostnadseffektiva lösningarna för cybersäkerhet. Så nu vill vi helt enkelt visa på vägledning genom att lyfta fram vad det är som gör att de bästa bolagen har nått sin position, säger Jakob Bundgaard, ansvarig Cyber Security, PwC Sverige.

Tre framgångsfaktorer

Främst är det tre områden som har varit synonyma för företagen som lyckats. Det första är att se cybersäkerhet som en del av affärsstrategin. 65 procent av de framgångsrika företagen i undersökningen lever i en organisation där it-säkerheten är en del av affärsverksamheten. I den har man även har en strategi för säkerhet som stödjer företagets affär. Snittet över alla undersökningens företag ligger bra mycket lägre, närmare bestämt 15 procent.

Den andra delen handlar om att se it-säkerhet som en del av riskhanteringen. Med detta menas företag som involverar medarbetare inom cybersäkerhet i hanteringen av riskerna när det gäller organisationens digitala transformation. Av de bäst presterande företagen i undersökningen ligger denna siffra på 89 procent, medan hela undersökningens snitt hamnar på 41 procent.

Sist men inte minst handlar det om att se it-säkerhet som en del i beslut och genomförande. I de högpresterande företagen så är säkerhetsspecialister till stor del delaktiga i företagens viktiga beslut. 77 procent av dessa anger nämligen att cybersäkerhet har frekventa dialoger med företagsledningen, och genom detta skapas en gemensam uppfattning av verksamhetens risker. Snittet på alla företag i undersökningen ligger istället på 22 procent.

– De här förebilderna är företag som är bättre på att bygga in cybersäkerhetstänk in i affärsverksamheten och bidra till företagets utveckling. De har helt enkelt gått från att bara arbeta för att skydda tillgångar till att vara en strategisk partner i organisationen, säger Jakob Bundgaard. 

Källa: PwC

Senaste nytt

Premiär för Amazon

28 oktober 2020

Idag, den 28 oktober, slog Amazon upp dörrarna till sin svenska e-handel. Sajten har dock haft problem med det svenska språket och kritiken låter inte vänta på sig.

Nätfiske med Teams

28 oktober 2020

Upp till 50 000 Office 365-användare har blivit måltavla för en utbredd nätfiskeattack. Via mejl säger hackarna att du har missat en chatt i Microsoft Teams, men istället tar de dina inloggningsuppgifter. 

3D-printad tunga

27 oktober 2020

En 3D-printad tunga som kan fungera som försökskanin i utvecklingen av både mat och munhygien. Det är vad forskarna bakom tungan hoppas på.

AI för bra kläder

27 oktober 2020

AI och big data kan innebära en klädindustri med mer kundanpassade produkter och en hållbarare produktion och konsumtion. Det slås fast i en avhandling från Högskolan i Borås.

AI spårar alzheimer

26 oktober 2020

AI kan upptäcka alzheimer genom att analysera röstsvar kring vad som händer på en teckning. Modellen kan, sju år tidigare än en vanlig läkare och med 70 procents noggrannhet, förutse ifall en person kommer få sjukdomen.

Dejta via Facebook

26 oktober 2020

Nu kommer Facebooks dejtingtjänst till Europa, däribland Sverige. Enligt Facebook har redan 1,5 miljarder matchningar skapats i de 20 länder som har tillgång till tjänsten.