Nybros säkra satsningar

Nybro är centrum för glasriket. Skulpturen Hotlips ingår i serien Make up från Kosta Boda och är formgiven av Åsa Jungnelius.

Med O365 ser Nybro kommun stora möjligheter att skapa en säkrare arbetsplats för kommunens anställda. Säkerhet är dessutom en central del när man tillsammans med sju andra kommuner i Region Kalmar Län lägger grunden för framtidens e-tjänster.

– Vi arbetar just nu med att införa e-tjänster i den gemensamma e-tjänsteplattformen som vi har tillsammans med sju andra kommuner i Kalmar län, säger Sirpa Koponen, it-chef på Nybro kommun.

Vad är det för tjänster?

– Vi har bland annat infört något som vi kallar för ansökning till kulturskolan. Vi har också tittat på synpunktshantering så att ärenden ska gå direkt till de förvaltningar som är berörda och likadant med felanmälningar. Totalt har vi ett tiotal tjänster igång och det dyker upp nya hela tiden.

Jag tror faktiskt att e-tjänster kommer att explodera på sikt.

Hur arbetar ni kring säkerhet?

– Vi måste titta på vilka tjänster som man behöver identifiera sig med en e-legitimation. Alla kommuner har samma GDPR-modell och att vi är tydliga med hur vi använder datan, vilket förstås gäller alla i Nybro också. Säkerhet handlar också mycket om hur vi bygger upp vår infrastruktur och hur inloggning till datorer och tjänster ska skötas.

– Vi håller på att införa tvåfaktorsautentisering i Office 365 för alla chefer. Office 365 har fantastiska möjligheter att skapa säkerhetsfunktioner.  

Vad är det för möjligheter?

– Exempelvis går det att se om jag som användare just har loggat in, och om jag sedan strax efter försöker logga in på andra sidan världen kommer programvaran känna att det inte är möjligt. Det är en bra och avancerad tjänst. Och man kan också bygga upp en profil hur en användare beter sig i en miljö och utifrån det få koll på om du är du.

Hur ser samarbetet ut med kommunerna i Kalmar län?

– Vi har anställt en programmerare och en projektledare som ser till att representanter från kommuner träffas och berättar vad de gör och tillsammans kan vi hjälpas åt att välja och prioritera tjänster. Väldigt mycket måste byggas från grunden och då är detta samarbete bra. På it-sidan i Nybro tittar vi just nu på hur vi kan ge tillåtelse för externa konsulter att komma in till vår interna it-miljö. Där har vi gjort en e-tjänst där vi har valt att titta på hur Mönsterås har gjort och så modifierar vi det lite från vår sida.

Hur långt har ni kommit om ett par år?

– Jag tror att det kommer att gå allt snabbare med e-tjänster nu när man har förstått hur enkelt det är att införa e-tjänster, samtidigt som man ser vilken positiv effekt det får hos medarbetare, men framförallt våra medborgare. De behöver inte ta kontakt med oss när våra tjänstemän är på plats. Det finns också mycket intresse inom förvaltningarna att titta på hur andra kommuner jobbar och skapa andra typer av tjänster, exempelvis hur vi hanterar och hjälper personer inom omsorgen. Jag tror faktiskt att e-tjänster kommer att explodera på sikt.  

22 maj 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoredigitFoto Fredrik Kron / Kosta Boda

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng