Öppen data utvecklar Skåne
Nu kan Skånetrafikens resenärer i realtid se var bussarna befinner sig. I tjänsten Fordon på Karta använder man sig också av öppna data vilket gör att invånarna kan leverera egna lösningar eller föreslå utvecklingsområden.
– Jag använde tjänsten häromdagen när jag satt hemma och såg att bussen var tre kvarter bort, då var det bara att gå ner och hoppa på, säger Carl Järsberg, digitaliseringsstrateg på Skånetrafiken.
Skånetrafiken har på sin webbplats kört en POC för tjänsten Fordon på Karta. I den kan resenärerna i realtid se var bussarna befinner sig och när de är framme på just din hållplats. Var tredje sekund uppdateras fordonens positioner.
– Det har länge funnits önskemål från våra kunder att kunna se när bussarna kommer fram, men det har inte varit så lätt att få till. Men nu går det att göra både i vår app och på webben.
I testversionen på webben finns ytterligare en fördel. Genom ett samarbete med Samtrafiken så släpps all data fri på tjänsten Trafiklab, vilket ska ge andra aktörer möjlighet att nyttja all trafikdata.
– Utvecklare och intresserade kan ta vår data och göra något eget med den – alla de viktiga detaljerna finns där. Vi på Skånetrafiken hinner inte och kan inte utveckla allt för användarspecifika nya tjänster, så därför gör vi datan fri. Liknande projekt har gjorts i kollektivtrafiken i bland annat England och där har det varit lyckat.
Service design
Genom att resenärerna i Skåne har fått köra Fordon på karta redan i teststadiet så har det även kommit in vissa önskemål i dess vidareutveckling. En av dem har varit att få in tjänsten även på Öresundstågen, men då dessa inte har GPS-positionering så är inte det fysiskt möjligt i dagsläget.
– Service design är ett roligt sätt att arbeta på. Användarna har hittat vissa potentiella förbättringar som kanske inte vi hade gjort, och sedan har de rapporterat in det till oss. Invånarna är positiva till att vi provar på saker och förstår att produkten inte är perfekt från början.
– Nu har POC:en bevisat att det är en tjänst som vi ska vidareutveckla och göra permanent. Så med stor hjälp av invånarna i Skåne kommer det att bli en ännu krispigare tjänst.
Finns det någon ROI?
– Vårt mål är att höja kundupplevelsen. Om det i sig kan leda till att vi ökar antalet resenärer med några procent är svårt att säga, men det viktigaste är att vi får fler nöjda kunder, avslutar Carl Järsberg.
Läs mer om ämnet: