Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Låna en Volvo

Din bil ibland är Volvos vision för nästa generations bilägande. Nu arbetar bolaget med att utveckla en app och ett smart system som ska möta de behov och krav som dagens urbaniserade medborgare har.

Text Tim Leffler Foto Volvo 11 januari 2019 digit

två damer framför en volvo pv 444.jpg

Volvo PV 444 år 1948.

– Bilen har alltid varit en symbol för frihet, men det är inte riktigt den känslan man får när man ser trafiken i och omkring städer. Det är helt enkelt för många bilar på samma plats och under samma tider på dygnet, så det saknas fortfarande lösningar, säger Erik Jivmark, Chief Digital Officer, på Volvo Cars Mobility.

I takt med att världen urbaniseras allt snabbare kommer städernas alla vägar och gator bli än mer trafikerade. Detta är inte något som kommer gå att ändra på, om vi inte börjar använda våra bilar på ett smartare sätt, enligt Erik Jivmark, som är med och leder arbetet med M, Volvos nya satsning på bil som tjänst som man planerar att lansera i Sverige och på en första internationell marknad under senvåren år 2019.

– Tjänsterna som idag erbjuds på marknaden är i princip ett alternativ till taxi eller kollektivtrafik, eller andra liknande så kallade free floating-tjänster. Vi vill snarare vara ett komplement till kollektivtrafik eftersom vi vet att det är det som är uthålligt då flera städer i världen överväger att förbjuda eller begränsa biltrafik i innerstadsområden.

Din bil som du inte äger

Den nya tjänsten utformas alltså inte för att lösa de snabba från-A-till-B-resorna, som oftast sker just inom staden. Istället utvecklas den för att fungera på samma sätt som om du skulle äga en egen bil, fast nu som ”din bil ibland”.

Volvo har sedan tidigare sin Sunfleet-tjänst där människor har kunnat plocka upp och hyra Volvo-bilar i ett stort antal svenska städer. Den erfarenheten och de data de har lyckats samla in om sina kunders beteende via den tjänsten, kommer att vara oumbärliga att ta tillvara på i arbetet med M, i vilken Sunfleet också kommer att integreras. 

I likhet med Sunfleet kommer M inte att vara en free floating-tjänst, där bilar kan hämtas och lämnas var som helst, utan bygga på en stationsbaserad modell, om än mer flexibel än vad som finns på marknaden idag.

En app i flödet

En av de största utmaningarna som samtidigt är avgörande för att satsningen ska bli lyckad, är att funktionen, eller appen i det här fallet, blir en del i det vanliga vardagsflödet av allt annat man gör på sin telefon eller platta.

– Det är viktigt att vi förstår varför våra kunder behöver en bil och vad de ska använda den till. Vår tjänst byggs för det och inte som en ren bokningssajt. Utöver att den förstås ska vara intuitiv och lättanvänd i sig själv, måste den också passa in i en kontext. Idag pratar man mycket om liquid expections, alltså hur konsumenters förväntningar sätts oberoende av kategorier. Idag gör vi alltifrån matbeställningar till att lyssna på musik digitalt på våra mobila enheter och vi har förväntningar på hur saker och ting ska fungera när vi ska planera vår vardag. Det är både en stor inspiration för oss och något vi tar stor hänsyn till, säger Erik Jivmark.

erik jivmark.jpg

Erik Jivmark, CDO, Volvo Cars Mobility

M har hittills alfa-testats bland en del av Sunfleets kunder, inte minst eftersom tjänsten en nyckel med tjänsten kommer att vara att se till att vara på rätt ställe vid rätt tid, samt att förstå kundens avsikt med sin resa. En stor del i det arbetet handlar om att testa sig fram, och söka svar på hypoteser kring sina användare snabbt och effektivt.

– I vårt utvecklingsarbete frågar vi oss ständigt om vad vi gör och vad vi tar hjälp av andra att göra, det vill säga build versus buy. Vi är extremt hypotesdrivna och vi lär oss hela tiden av våra testanvändare. De är verkligen med och utvecklar vår service. De ger oss mycket energi och vi ser att en stor grupp konsumenter väntar på en ny typ av tjänst som ger dem den frihet som en bil kan ge, trots att man bara vill använda den ibland, säger Erik Jivmark.

Rekommenderad läsning

Ungdomar mobil pixlr.jpg

Västtrafik går i bräschen digitalt

11 jul 2016 digit

Västtrafik ser digitaliseringen av kollektivtrafiken som en stor möjlighet - via den ska de nå målet att fördubbla resandet till 2025.
– Vi har som första kollektivtrafikföretag i landet skapat en app där man köpa månadskort och enkelresor med digital biljett via mobilen, säger Kristian Lans, presschef.

spårvagnWEBB.jpg
video

AI gör Västtrafik personligt

20 okt 2017 digit

Mer riktad information som gäller just dig och en enkelhet för alla som inte är vana att resa kollektivt. Det är några av målen när Västtrafik digitaliserar. 

ai-trainbrain-tåg-960640.jpg

AI-företaget får tågen i tid

6 jul 2018 digit

Det nystartade bolaget The Train Brain ska med hjälp av AI minska Sveriges tågförseningar. På sikt planerar de göra samma sak med all kollektivtrafik och stödja utvecklingen av framtidens autonoma fordon.

Aircraft-SAS-in-the-air-1400x932_2.jpg

AI får SAS att lyfta

28 maj 2018 ledarskap

AI och automatisering är SAS vapen i kampen om flygresenärerna. Snart kan en matkasse stå och vänta vid landningen på Arlanda och digitala assistenten Turi påminner om var du ska hämta den, berättar CIO Mattias Forsberg. 

skånskt rappfält med en bit hav i bakgrunden.jpg
video

Skånetrafiken kör med devops

18 jun 2018 digit

Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling. 

en fälj på en himmelsblå vw.jpg

Volkswagen väljer Azure

19 nov 2018 digit

Volkswagen Automotive Cloud är en av bilbranschens största molnlösningar som ska rymma alla koncernens digitala tjänster. Det avgörande steget för biltillverkarens omställning till mobilitetsleverantör är resultatet av samarbete med Microsoft.

gacha-bus1.jpg

Busstur i ur och skur

22 nov 2018 digit

Det japanska företaget Muji har tillsammans med Sensible 4, ett finskt företag som utvecklar system för självkörande fordon, skapat en robotbuss som kan köra i alla väder.

x3000-pa-vag.jpg

SJ i tid med 3D

29 jan 2019 digit

SJ satsar stort på tillverkning av reservdelar med hjälp av 3D-printing. Tekniken förenklar produktionen som ger billigare reservdelar med högre kvalitet. Satsningen är en viktig del i det digitaliseringsprogram som SJ genomför för att erbjuda högre punktlighet.

fin väg med sol i slutet och grönt på sidan.jpg

Sundfrakts sunda sensorer

16 jul 2019 digit

Sensorer ska hjälpa logistikföretag att bli mer hållbara och lönsamma. Sundfrakt i Sundsvall är tidigt ute med förhoppning om att sensorerna ska innebära en förbättrad ruttoptimering och möjligheten att samla in data om utsläpp.