Skolans nya stress
Idag ska åtta av tio lärare dokumentera elevernas lärande i en lärplattform. Nu visar en rapport från Lärarförbundet att plattformarna fungerar dåligt och spär på lärarnas arbetsbelastning.
– Vår undersökning visar tydligt att de plattformar som köpts in för höga belopp inte motsvarar lärarnas behov. Det är inte rimligt att system som är tänkt att underlätta och ge stöd i praktiken istället medför dubbelarbete och mer stress för lärarna, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.
Flera massmedier har rapporterat om skenande kostnader när kommuner köpt in digitala lärplattformar. Men problemen stannar inte vid en omfattande miljonrullning av skattemedel. 82 procent av lärarna tycker att de leder till ökad stress och 77 procent anser att dokumentationskraven minskar deras arbetsglädje.
Lärares behov och krav på funktion och innehåll måste väga tyngre.
johanna jaara åstrand, ordförande i lärarförbundet
Inget stöd för elevernas lärande
Plattformarna fungerar inte som ett bra stöd för dokumentation av elevers kunskapsutveckling. Ofta måste lärare istället komplettera plattformens fyrkantiga matriser med en egen dokumentation som är mer användbar för elevernas lärande.
- 9 av 10 lärare uppger att de behöver föra en egen dokumentation över elevernas kunskapsutveckling helt vid sidan av det som dokumenteras i plattformen.
- För lärare i årskurs 7-9 är den andelen 95 procent.
- 6 av 10 lärare anser att plattformarna i låg eller mycket låg grad fungerar som ett stöd för elevernas lärande.
- 59 procent av de tillfrågande lärarna skulle inte använda lärplattformen för att dokumentera elevernas kunskapsutveckling om de inte var tvungna.
- I årskurs 7-9 är den andelen 69 procent.
– Det här är ett allvarligt arbetsmiljöproblem för lärarna. Lärares behov och krav på funktion och innehåll måste väga tyngre och arbetsgivarna måste ta ett större ansvar och rensa bort det som stör, avslutar Johanna Jaara Åstrand.
Källa: Lärarförbundet
Läs mer om ämnet: