Så gör du en chattbot i Azure
Eskilstuna kommun har utvecklat en chattbot i Azure som svarar på frågor som tidigare har tagits om hand av servicedesken. Nästa steg är en bot som kan svara på flera språk och ta hand om frågor om bygglov och förskoleplatser.
– Boten lanseras i mars för kommunens anställda på deras intranät. Den kommer att korta ledtiderna och förhoppningsvis ge nöjdare kunder. Vi kan spendera mer tid på avancerade frågor och därmed få en snabbare it-support, säger Fredrik Andersson, enhetschef it kundservice, Eskilstuna kommun.
När Fredrik Andersson och kollegorna på Eskilstuna kommun först började omvärldsspana på chattbotar så träffade de olika företag som erbjöd sina lösningar. Vad de möttes av var en relativt ny och omogen marknad där det varken fanns speciellt många eller bra tjänster.
– Det var i vissa fall mycket arbete att få till dem på ett bra sätt och det kunde även kosta en hel del för att få igång grundläggande egenskaper. Då började vi spana mot de egna leden och att utveckla botten själva. Sedan tog det inte mer än en vecka innan vi i Azure fick till en bot som såg minst lika bra ut som de som visades upp i demos, säger Fredrik Andersson.
– Vi kollade upp vilka som är de tio vanligaste frågorna vi tar emot. Dessa handlar mycket om skrivare, nätverk och mejl. Sedan har vi matat in svaren i botten och pratat med kommunikationsavdelningen om rätt tonalitet så att den uppfattas som lättsam och trevlig. Det är egentligen inte krångligare än så.
Billigt och lätt
Att bygga i Azure-miljön krävde inte mycket, varken ekonomiskt eller arbetsmässigt, menar Fredrik Andersson. Kommunen hade redan Microsoft-licenserna och i Azure betalar man för hur mycket kapacitet man utnyttjar, så än så länge har utvecklingen varit väldigt billig.
– Det är inget som är svårt utan verktyget är pedagogiskt utvecklat och går att sammankoppla lätt med andra Microsoft-verktyg såsom Teams, Skype och Sharepoint. Det mesta handlar egentligen om att våga starta. Bygg inte en bil direkt utan bygg en skateboard, som blir till en kickboard, och som sedan blir till en cykel. Börja litet och enkelt, annars blir det en alldeles för lång förstudie.
Gett mersmak
Nästa version av botten kan möta de boende i kommunen och förhoppningsvis vara så mogen att den fungerar på olika språk.
Fredrik Andersson
Arbetet har redan gett gehör i Kommunsverige. I slutet av 2018 fick Fredrik Andersson en inbjudan som talare på en it-supportkonferens för att visa upp vad de gjort, vilket skapade stort intresse bland flera kommuner. På hemmaplan i Eskilstuna så har kollegorna från flera avdelningar hört av sig om att de också vill ha en bot som kan svara på frågor, så utvecklingen är långt ifrån över.
– När vi lanserar i mars så börjar direkt utvecklingen av steg 2. Nästa version av botten kan möta de boende i kommunen och svara på frågor om till exempel bygglov och förskoleplatser. Förhoppningsvis ska den botten vara tillräckligt mogen för att kunna fungera på olika språk och kommer förmodligen att lanseras efter sommaren.
Läs mer om ämnet: