Öviks smarta flygplats

oviks-smarta-flygplats.jpg

Drönare förväntas vara en del i den dagliga verksamheten på framtidens allt mer automatiserade och fjärrstyrda flygplatser. Projektet ASAS, Airport Surveillance for Airport Safety, ska demonstrera drönarlösningar som bland annat hjälper till att förbättra säkerheten och minska miljöpåverkan vid flygplatser. Först ut är Örnsköldsvik Airport.

ASAS kommer att bidra med sina kompetenser inom trådlös kommunikation och automation för utveckling av drönare samt affärsutveckling.

– Vi måste utvärdera olika kommunikationslösningar för att säkerställa tillgänglighet och tillförlitlighet för fjärrstyrning och dataöverföring. 5G är ett område som vi kommer att titta närmare på. Dessutom kommer vi att undersöka hur en sömlös integrering av en sådan lösning kan göras i den nuvarande driftproceduren och skapa en innovationsplattform för framtida avancerade intelligenta funktioner, säger säger Lei Chen, senior forskare vid RISE som leder projektet och genomför det i samarbete med Luftfartsverket, LFV, Sveriges regionala flygplatser, Örnsköldsvik Airport och FlyPulse.

Autonom vision

2015 introducerade LFV världens första Remote Tower Center med vilket trafikledningen för Örnsköldsvik Airport kunde fjärrstyras från Sundsvall/Midlanda Airport. 2017 började man använda uppkopplade fordon för att förbättra säkerheten. Fysiska stoppljus ersattes med digitala signaler för att förhindra att fordon närmade sig landningsbanan utan tillstånd.

Istället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen.

jonas didoff, projektledare, lfv

För att driva utvecklingen inom flygplatsautomatisering vidare har LFV i samarbete med Örnsköldsvik Airport startat ett program med visionen om den autonoma flygplatsen. Här ska framtidsinriktade lösningar testas och utvärderas för säkra, kostnadseffektiva och fjärrstyrda automatiserade flygplatser. Ett område som ska utforskas är integration av drönarlösningar i den dagliga verksamheten.

Varning för djur

Att inspektera flygplatser innebär många rutinuppgifter som att övervaka galler, spana efter vilda djur och inspektera landningsbanor. Det är uppgifter som vanligtvis är tidskrävande och arbetsintensiva och innebär utsläpp när fossildrivna fordon används.

– Istället för att köra ett terrängfordon för att kontrollera flygplatsens stängsel kan eldrivna drönare användas för automatisk kontroll och streama livevideo till personalen. Detta kommer att spara betydande mängder tid och daglig bilkörning och därigenom minska kostnader och fordonsutsläpp. Med avancerade detekteringstekniker kan systemet också larma personalen om staketskador uppstår eller djur finns på flygplatsens område, säger Jonas Didoff, projektledare för LFVs räkning.

Projektet drar nytta av den erfarenhet av drönarutveckling som finns hos FlyPulse och kommer att leverera drönarlösningar som är skräddarsydda för flygplatsernas behov.

Projektet pågår i 14 månader och kommer att demonstreras i mitten av 2019. Projektet finansieras av Vinnova genom deras program för framtidens drönare.

Källa: Rise 

1 februari 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT