Ikeas digitala ledarskap
Drygt 75 år efter starten är Ikea piggare och mer innovativt än någonsin tidigare. Förklaringen är en företagskultur som uppmuntrar initiativ, delegerar ansvar och ständigt söker efter smarta lösningar för ökad kundnytta och lönsamhet.
– Det ledarskap som efterfrågas i en digitaliserad verksamhet som vår bygger på viljan och modet att utforska och diskutera teknikens möjligheter. Men det digitala ledarskapet utgår alltid från människans kreativitet och innovationskraft, och medarbetarna ska stå i centrum för allt som görs och alla beslut som fattas. Affärsnyttan uppstår i skärningspunkten människa och teknik, säger Pernille Hagild, global leadership and competence manager på Ikea.
Hur arbetar Ikea med digitalt ledarskap?
– Vi utgår alltid från vår tro på människor och på våra kärnvärden. Jag vill påstå att vår humanistiska övertygelse om människans förmåga är grunden för att företaget och affären under lång tid utvecklats i önskad riktning. Vi erbjuder också våra medarbetare verktygen och förståelsen de behöver för att ta vara på möjligheterna med tillgänglig data och våra olika plattformar.
Jag vill påstå att vår humanistiska övertygelse om människans förmåga är grunden för att företaget och affären under lång tid utvecklats i önskad riktning.
Pernille Hagild, global leadership and competence manager på Ikea
– På så sätt har medarbetarna alla möjligheter att delta i och driva Ikeas digitala utveckling. Vi uppmuntrar också ett ledarskap med fokus dels på relationsbyggande, dels på innovativa insatser som skapar mervärden för kunderna.
Har du fler exempel på hur ni tar vara på medarbetarnas engagemang?
– Vi drivs av övertygelsen att alla medarbetare kan göra skillnad och göra ett bra jobb. Det innebär att var och en är accepterad och kan vara sig själv. Det är grunden för att skapa en miljö där alla vågar komma med sina idéer, vågar delta och bidra tillsammans med sina kollegor. Här är det också viktigt att som chef våga delegera ansvar, och att som medarbetare ta emot och förvalta det förtroendet.
– Den här stärkande kulturen är också avhängig av digitaliseringens möjligheter att lösa repetitiva och tidskrävande arbetsuppgifter som våra medarbetare vare sig vill eller behöver göra. På så sätt frigörs resurser och energi som kan bidra till att utveckla vår verksamhet, relationen med våra kunder och därmed vår lönsamhet.
Kan Ikeas förhållningssätt överföras till skolan?
– Vi ser redan att skolan anammat ett allt mer digitalt arbetssätt. Men det riktigt spännande händer när lärare och skolledare är öppna med att de inte har alla svar på frågor som rör teknikens möjligheter, här finns ju ett generationsgap, så visar man samtidigt eleverna att de är viktiga och att deras kunskaper och erfarenheter är värdefulla.
– Lärare som vågar fråga, vågar experimentera och utforska tillsammans med sina elever skapar kreativa och utvecklande klassrum för alla oavsett deras intressen eller fallenhet. Det är också viktigt att lyfta fram och bekräfta varje elevs bidrag till den processen. Det är ett ovärderligt sätt att utveckla deras självförtroende och engagemang.
Vad behöver varje ungdom känna till när de lämnar skolan?
– Det viktigaste för alla är god självkännedom, att göra sina val med hjärtat och att satsa på sådant han eller hon är bra på. Den som utvecklar sina styrkor och är öppen för andra människor och deras bidrag bygger sin egen framgång i framtidens värderingsstyrda företag. Här kan skolan lägga grunden med ett ämnesöverskridande arbetssätt som visar eleverna att alla har något att bidra med oavsett om man är mer intresserad av teknik, av estetiska ämnen eller av något annat, avslutar Pernille Hagild.
Läs mer om ämnet: