Därför lyckas Lyko
Från en frisörsalong i en by i Dalarna till närmare 500 sysselsatta och en omsättning på nästan 800 miljoner kronor har Lyko tagit e-handelsvärlden med storm. Ständig kundkontakt, rätt trafik och kombon med butiker och nätet är några av nycklarna till framgången.
– Det var en period för ungefär tio år sedan som farsan var på väg att lägga ner hela verksamheten, men jag hade ambitionen att vi verkligen kunde bli något riktigt stort. Och vår tillväxt ökar fortfarande för varje år, säger Rickard Lyko, vd för Lyko.
Tre generationer Lyko
Historien om Lyko börjar år 1952 i Vansbro, Dalarna, där Richard Lykos farfar Frans Lyko, som satt i koncentrationsläger i sex år i Polen men som överlevde tack vare att man hade nytta av honom som frisör, öppnar en frisörsalong.
Frans Lykos son Stefan blir även han frisör, och öppnar salongen Hår & Skägg. Från början var det kort och gott en skönhets- och frisörsalong men den datorintresserade Stefan Lyko såg snabbt möjligheterna med internet som försäljningsplattform år 2003.
2008 kliver tredje generationen med Rickard Lyko i spetsen in i bolaget och i samma veva byter man namn till Lyko Hair. Rickard Lyko fortsätter arbetet med att utveckla e-handelsplattformen och Lyko blir tre år i rad utsedd till Årets e-handlare av Pricerunner.
– Vår personal har varit och är oerhört viktig för oss i den resa vi har gjort och gör. Alla brinner för att vi ska fortsätta växa, och vi satsar alla på att bygga vårt varumärke långsiktigt. Allt vi gör handlar om långsiktighet eftersom vi vill fortsätta att växa och bli det ledande bolaget i det vi gör på de marknader vi där vi verkar, säger Rickard Lyko.
Retail + e-handel = sant
Sedan Rickard Lyko klev in i bolaget har man börjat lanserat egna produkter. Ytterligare ett viktigt steg togs när man 2014 slog ihop sig med hårvårdskedjan Bellbox, och därmed fick tillgång till 30 fysiska hårvårdssalonger i Sverige och Norge.
– Organisatoriskt var det viktigt för oss att bredda oss. Retail och online är två helt olika sätt att sälja på även om det är samma produkter det handlar om. Många retail-bolag har aldrig gjort det bra online och vice versa. En tydlig skillnad är att det är svårare att se stor ut online än i verkligheten. Med Bellbox butiker har Lyko fått ett skyltfönster i den riktiga världen, säger Rickard Lyko.
Mobilutmaningen
De närmaste åren satsar Lyko på ett nytt automatiserat lager samtidigt som man vill förbättra upplevelsen på sin sajt, där en av de största utmaningarna handlar om att ställa om från desktop till mobil.
– Vi har sett en extrem förflyttning av våra kunder här. Det är förstås en betydligt mindre skärm där man fortfarande vill visa produkterna på ett så bra sätt som möjligt. Det har faktiskt varit en överraskande stor utmaning. Vad gäller vår interna struktur är det viktigaste att vi är trygga och kan förlita oss på vår hård- och mjukvara, men om den står hos oss eller hos någon annan är inte det viktigaste. Det viktigaste är att det skalbart, säger Rickard Lyko.
Rickard Lyko, vd på Lyko.
Vad är viktigt när man vill utveckla en framgångsrik e-handelsplattform?
– Mitt första tips är inget nytt: var relevant för dina kunder, lyssna på dem, och befinn dig där de befinner sig. Exakt hur man arbetar är inte avgörande utan huvudsaken är att man lär känna sina kunder och får en uppfattning om vad de efterfrågar, var, och varför. Man måste också vara en specialiserad specialist. Alla kan inte vara ett Amazon. Bättre är att sikta på att vara ett av tre bolag som konsumenterna kommer att tänka på när man pratar om vissa produkter, oavsett vad det handlar om.
– En tredje nyckel är att hitta sin trafik. Det är ingen som kommer att gå förbi din butik på nätet på samma sätt som folk går förbi fysiska butiker i verkligheten. Om man inte har obegränsat med pengar måste man bestämma sig för hur och var man ska köpa trafik för att lotsa folk till sin sida.
Läs mer om ämnet: