Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Början av retails stålbad

Retails stålbad kommer att påverka hela branschen och för de europeiska bolagen ökar pressen då allt fler amerikanska bolag etablerar sig i Europa. Det menar Mats Oretorp, Europachef inom försäljning på Dell EMC.

– Jag upplever att årets Dell Technologies World var ett väldigt tydligt exempel på hur det vi diskuterade för tre-fyra år sedan nu implementeras. Ett av exemplen är ju Volvo Cars och Zenuity. För två år sedan diskuterades de projekten och nu ser vi att det är verklighet och många organisationer får nu ett värde av det som tidigare var idéer på powerpointnivå och det tycker jag är stimulerande att vi går från hajp till verklighetsanknutna tillämpningar.

Just nu pratar många om att svenska bolag, som Volvo Cars och Ericsson är snabba att driva innovation. Är det gemensamt för alla bolag i hela Europa?

– Det handlar snarare om inom vilken industri man jobbar och då är det intressant att se hur exempelvis retailbolagen, som Inditex i Spanien jobbar med e-handelslösningar, i kontrast till H&M eller hur Schindler, som är en hisstillverkare i Schweiz, jobbar jämfört med Kone i Finland.

– Vi ser att tillverkningssektorn, som Volvo Cars, Schindler och Kone, har varit tidiga med IoT. Det är en bransch som leder utvecklingen till skillnad från de traditionella bankerna, som utmanas av uppstickare snarare än att de själva är med och revolutionerar branschen.

Just retail har ju fått mycket fokus för att branschen inte hinner att digitalisera. Hur ser du på det om du jämför med andra bolag i Europa?

– Retail brottas ju med problematiken med låg lönsamhet i sina butiker och att samtidigt ha ett tryck att vara på att fysiskt finnas på plats för att visa upp sina varumärken och att sedan följa upp det i en omnikanal eller försäljning i andra typer av kanaler. Det är ett genomgående tema oavsett om du diskuterar med Louis Vuitton, Rolex eller Tag Heuer i Schweiz eller om det är klädbranschen som Inditex eller H&M. Precis alla brottas med samma problematik.

– Någonstans är det varumärket, som är oerhört viktigt för kunder, och parallellt kunna fokusera på effektivitet i de olika försäljningskanalerna och hitta balansen mellan lokal representation för att visa upp sina varumärken och samtidigt få en försäljningshävstång via nätet. Det är inte alla som har knäckt den koden och många har mycket kvar att göra.

Om du ska framtidsspana lite om retail. Var står vi om tre år?

– Jag tror att retailbranschen kommer att gå igenom ett stålbad och vi kommer att se amerikanska kedjor som etablerar sig i Europa. Det kommer att bli en konkurrenssits som många etablerade varumärken i Europa inte har upplevt tidigare men som många inom den amerikanska branschen redan har gått igenom. Det är en naturlig del av utvecklingen och också för de europeiska bolagen finns det nu en möjlighet att studera vad som har hänt i USA och som kan driva på utvecklingen.

19 juni 2018 Uppdaterad 19 augusti 2019 Reporter Elisabeth Nore ledarskap Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning

ullared-960640.jpg

VIP-kunder på Gekås

17 dec 2019 ledarskap

Att Gekås hamnade i just Ullared är resultatet från en dejt på 60-talet. Förra året besökte 4,8 miljoner kunder varuhuset och handlade för 5,4 miljarder. Strategin är att sälja allt som behövs i hemmet och får plats i en bil och att alla kunder ska känna sig betydelsefulla.

boliden-960640.jpg
video

Bolidens nya datacenter

3 jun 2019 digit

Boliden förbereder för ett hyperkonvergerat datacenter, som kommer att kunna hantera gruvbolagets enorma mängd data från bland annat prospektering och sensorer. Under Dell Technologies World var Stefan Bergström, manager it services, Boliden, på plats för att lära sig mer om den nya tekniken. 

stadium-ny-960640.jpg

Så satsar Stadium

20 maj 2019 ledarskap

Stadium är i en förändringsresa där e-handeln blir allt viktigare, och där konkurrenterna finns globalt. Att lyckas här kräver mycket data, ny teknik och unika kunderbjudanden och när jobbet är gjort vill CDO Fredrik Persson avveckla sin egen roll. 

snygg sminkad kvinna mot peachfärgad bakgrund.jpg

Därför lyckas Lyko

11 feb 2019 ledarskap

Från en frisörsalong i en by i Dalarna till närmare 500 sysselsatta och en omsättning på nästan 800 miljoner kronor har Lyko tagit e-handelsvärlden med storm. Ständig kundkontakt, rätt trafik och kombon med butiker och nätet är några av nycklarna till framgången.

ikea-designklassiker-klippan.jpg
video

Ikeas digitala ledarskap

7 feb 2019 ledarskap

Drygt 75 år efter starten är Ikea piggare och mer innovativt än någonsin tidigare. Förklaringen är en företagskultur som uppmuntrar initiativ, delegerar ansvar och ständigt söker efter smarta lösningar för ökad kundnytta och lönsamhet.

äldre dam i fina kläder och solbrillor framför en mur.jpg
video

Jakten på innovation

2 jan 2019 ledarskap

För att en organisation ska vara relevant idag finns det minst nio olika nya teknikområden, alltifrån AI till blockkedjor, vars affärsnytta måste rangordnas och prioriteras. Inte minst inom hälso- och sjukvårdssektorn finns det mycket att vinna med ny teknik, menar Dell EMC:s vice president CTO For Sales, Patricia Florissi.

patricia florissi.jpg

Skynda snabbt och hållbart

19 okt 2018 ledarskap

Företag och myndigheter måste vara lyhörda inför alla teknologiska nyheter om de inte ska gå under, men  utan att tumma på säkerhet och hållbarhet. Det var ett tydligt budskap under Dell Technologies Forum i Stockholm.

flicka sitter och tittar in i en stor ögontestmaskin.jpg
video

Bättre planering med Live Optics

22 maj 2018 digit

Dell EMC:s initiativ Live Optics gör det lättare för it att ha koll på behov och kapacitet. Verktyget är gratis och fortfarande ganska okänt i Sverige. Nu är Live Optics tillgängligt för alla som använder produkter från Dell Technologies-familjen. 

 

ashton-kutcher-john-roese.jpg

Så ska Dell EMC erövra AI

14 maj 2018 digit

När John Roese på Dell Technologies World höll en keynote om AI handlade mycket om siffran tre. Bolaget ser enorma förändringar inom tre segment och ska vara AI:s bränsle, hjärna och motor. Med på scenen var även Ashton Kutcher som driver Thorn, ett initiativ mot människohandel bland annat med hjälp av AI.