Chattbot planterad

närbild på tullpaner i olika färger.jpg

Plantagen tar hjälp av chattbotar för att attrahera rätt kandidater inför bolagets högsäsong, som startar i mars och pågår till och med augusti.

– Vi vill att de som kommer i kontakt med oss i rekryteringar ska uppleva oss som mer moderna, fräscha och nytänkande. Ett sätt att göra det på är just genom denna chattbot-teknik, där kandidaterna får en omedelbar kontakt med oss via sin chattfunktion på sociala medier. På det sättet anpassar vi vår ansökningsprocess till kandidaternas vardagsbeteende i mobilen, Charlotte Wernros, Head of Group HR på Plantagen.

Plantagens målsättning inför sommaren är att anställa 250 personer till 40 olika orter runt om i landet. Därför har de inlett ett samarbete med Zmash, ett företag som arbetar med bland annat chattbotar.

Genom den nya tekniken så kan Plantagen ha digitala konversationer med kandidater direkt från rekryteringsannonser i sociala medier, utan att ett CV behöver skickas in först. På så sätt vill de skapa en förbättrad upplevelse för alla kandidater men även lära känna dem innan första mötet äger rum. Zmash och Plantagen tror att cirka 1 500 chattkonversationer kommer att ske på det nya sättet.

– Retailbranschen är snabbföränderlig och då måste våra övriga processer hänga med i den utvecklingen för att vi ska lyckas fortsätta vara en konkurrenskraftig och attraktiv arbetsgivare, säger Charlotte Wernros.

6 februari 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng