Rätt dator på rätt plats

Ystad gymnasium tror på att anpassa enheter efter program och att ge valfrihet till pedagogerna. Aktuellt just nu är datorer som fungerar som whiteboard och att skolan deltar i Skolverkets försöksverksam för digitala nationella prov. Utmaningen är att hitta ett sätt för alla system att fungera tillsammans.

– Det händer väldigt mycket positivt på Ystad gymnasium. Vi har fyllt våra utbildningsplatser med kö till våra utbildningar och vi har ganska enkelt att rekrytera kompetent personal. Vi är en attraktiv arbetsplats och det är roligt, säger Niclas Olsson, it-koordinator Ystads kommun.

Vad är era roller som it-koordinatorer, Mats Björklund?

– It-koordinator är inte en speciellt vanlig titel man har på skolor. Men vi har valt att satsa på detta för det speglar vårt arbete väldigt bra. Vi koordinerar att all it på skolan lokalt fungerar. Jag är väldigt inriktad på hårdvaran och att den fungerar som den ska, såsom nätverk och datorer och annan utrustning, säger Mats Björklund, it-koordinator Ystads kommun.

– Medan jag är mer inriktad på de mjuka delarna, säger Niclas Olsson. Jag träffar mycket lärare i sina respektive utbildningssituationer och har utbildningar med dem. Jag pratar med ledningen och pedagoger om vad det är för mjukvara som behövs och tar fram förslag och hjälper sen till att implementera dem.

Hur landade ni i denna it-koordinatorskonstellation?

– Det bottnar i att när vi för fem år sedan började titta på hur vi skulle införa en-till-en-satsning hade ett år då vi besökte många skolor i Sverige som hade kommit längre än vi. Utifrån det landade vår gymnasiechef i att det viktigaste för att vi skulle få vår satsning att fungera var att ha support på plats. Denna support delades i sin tur upp i två tjänster som vi kallade för it-koordinatorer, där den ena har hand om hårdvara och den andra om mjukvara. Och dessa tjänster sökte jag och Niclas, där vi som botten har att vi tidigare är gamla lärare, säger Mats Björklund.

Vilka satsningar är ni stolta över så här långt?

– Vi tror att vi är ganska unika om vi tittar på vår datorpark eller device-park. Vi har ju en tanke med gymnasiet att våra elever ska ha en device som speglar den bransch som väntar eftersom att vi utbildar för vidare studier och ett yrkesliv. Som exempel har vi ett fordonsprogram där utbildningen bedrivs i en Windowsmiljö eftersom den branschen är pc-dominerad. Vi har media- och musikinriktade utbildningar där branschen företrädelsevis använder Mac. Och vi får ofta frågor från elever när de börjar kring varför en själv har fått en viss dator, och kompisen en annan, och när vi förklarar så förstår de, säger Niclas Olsson.

– Sen har vi också försökt vara noggranna med att det ska vara datorer som håller hög kvalitet, och vi kör med rätt avancerade datorer. Den senaste satsningen där är att vi har utrustat personalen med en dator med tillhörande penna så att man kan skriva på skärmen, och sedan vrida runt den och använda den som en whiteboard som projiceras upp på duk, och där tror vi att vi kan hitta pedagogiska vinster, säger Mats Björklund.

Vad jobbar du med framöver på mjukvarusidan?

– Vi har väldigt mycket mjukvara på plats. Vi har digitaliserat delar av nationella proven i över fyra år och deltar i skolverkets försöksverksamhet. Vi har nära samarbete med vår Lärplattformsleverantör och det stora jobbet nu är att få alla system att kommunicera med varandra. Där har pedagoger mycket extraarbete att göra för att röra sig mellan systemen och flytta information. Det måste vi bli bättre på och det vet hela branschen och man söker gemensamma standarder för detta, säger Niclas Olsson.

Och vidareutbildningar kanske också krävs?

– Ja, det krävs hela tiden. Och när vi får ny personal fångar vi på it upp dem ganska snabbt. Att träffa it-koordinatorerna är en av de första grejorna man gör, i princip i samma veva som man får sina nycklar och sitt arbetsrum. Där har vi en viktig uppgift att fånga upp och slussa in dem i vårt digitala ekosystem, för det är ganska många system man ska ha koll på, säger Niclas Olsson.

– Vi kan tillägga att vi har väldigt stor frihet och erbjuder många programvaror. Vi har inga begränsningar i vilka programvaror man vill använda, säger Mats Björklund.

– Skolan är heller inte styrd från ledningen i vilka läromedel som ska användas utan det är upp till pedagogen att välja det, och vidare välja om det ska vara ett analogt eller digitalt läromedel, säger Niclas Olsson.

21 januari 2019Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng