Sverige tappar i EU
Det offentliga Sveriges utbud av digitala tjänster ligger relativt bra till jämfört med andra EU-länder. Men det finns också en hel del kvar att göra för en säkrad plats i ledningen. Till exempel tappar Sverige stort inom mobilitet genom att inte godkänna andra EU-länders e-legitimation.
– Sverige presterar fortfarande i nivå med, eller över EU-ländernas genomsnitt på årets fyra mätområden, så det handlar snarare om en utjämning än en försämring. Att vi tappar position gentemot andra länder i Europa, beror på att de har förbättrat sina tjänster markant, säger Göran Uggla, ansvarig för offentlig sektor på Capgemini Invent i Sverige, i ett pressmeddelande.
Att vi tappar position gentemot andra länder i Europa, beror på att de har förbättrat sina tjänster markant.
göran uggla, ansvarig för offentlig sektor på Capgemini Invent i Sverige
För femtonde året distribuerar Capgemini sin årliga rapport om e-förvaltning på uppdrag av EU-kommissionen. Rapporten 2018 eGovernment Benchmark visar bland annat att två av tre offentliga tjänster inom EU nu finns tillgängliga på nätet, samt att hantering av personuppgifter är avgörande för tilliten till de digitala tjänsterna.
Undersökningen bygger på granskningen av drygt 10 000 webbplatser i över 28 länder och visar att den offentliga sektorn i Europa erbjuder allt fler tjänster på nätet – en ökning med 13 procent under de senaste fyra åren. De digitala tjänsternas tillgänglighet och kvalitet har bedömts utifrån olika livshändelser, som att flytta, starta företag, äga och köra bil, förlora och hitta jobb, samt att driva process om ersättning från exempelvis Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen vid arbetslöshet och sjukdom.
Kundfokus i topp
Sverige positionerar sig fortsatt starkt vad det gäller att flytta enligt utvärderingen av de tjänster som erbjuds på Skatteverkets, Migrationsverkets och Adressändrings webbplatser. Ett svenskt toppresultat uppnås inom kundfokus och även en kraftig ökning inom infrastruktur, mycket tack vare möjligheten att få myndighetspost digitalt.
Vad gäller ersättningsprocesser har Sverige däremot en lång väg att gå. Domstolsverkets webbplats får kritik för såväl transparens som infrastruktur. Här noteras bristande information om ärendehantering i behandlingsprocessen och ingen information alls gällande handläggningstider.
Centrala portaler
I tidigare undersökningar har Sverige varit ett föregångsland inom flera områden och är fortsatt i framkant inom digital infrastruktur. Men i den senaste rapporten tappar Sverige position i de tre övriga kategorierna: kundfokus, transparens och mobilitet.
När det gäller mobilitet dras Sveriges poäng ner inom i stort sett varje livshändelse på grund av att svenska myndigheter inte godtar andra EU-länders e-legitimation Studien visar att det överlag behövs större transparens i hur man behandlar personuppgifter.
– Det är fortfarande alltför svårt att få reda på vem som har tittat på din data och varför, säger Göran Uggla.
Sammantaget fortsätter europeiska regeringar att förbättra sina digitala tjänster. Det blir också allt vanligare med centrala portaler med tjänster som löper över myndighetsgränserna.
Läs mer om ämnet: