TNG rekryterar med robot

furhat-960640.jpg

För att skapa en så objektiv rekrytering som möjligt satsar TNG på vad som ska vara världens mänskligaste robot, Tengai. Roboten kan inte bli emotionellt engagerad och ska helt opartiskt kunna hitta rätt personer till en specifik tjänst. 

Rekryteringsföretaget TNG satte 2012 som vision att alltid se bortom fördomar. Målet har lett till en hel del förändringar i deras sätt att arbeta. Företaget jobbar bland annat med arbetspsykologiska tester som görs digitalt och tidigt i processen innan någon ens vet vad kandidaten heter.

– På så sätt vet vi mer redan vid första mötet, än om vi bara tittat in personens CV, som egentligen inte säger någonting om personens personlighet och om man har rätt förmågor för den aktuella tjänsten, säger Åsa Edman Källströmer, vd på TNG.

Robot skapad för att vara mänsklig

Den senaste adderingen till att skapa en objektiv rekryteringsmiljö är en robot från svenska företaget Furhat Robotics som de nu tillsammans håller på att ta fram. AI:n går vid namn Tengai och ska vara världens mest sociala robot, skapad för att vara mänsklig genom att ha ögonkontakt, röra sig, nicka, hosta och interagera precis som människor.

Att valet föll på just Furhats robot är lite av en slump. TNG letade efter en intervjurobot och genom sin omvärldsbevakning hittade de en i Australien som de tog hem till Sverige. Men TNG insåg tidigt att roboten inte matchade deras sätt att arbeta, och detta fick Furhat höra om. TNG fick en genomgång och satte igång samarbetet med företaget som låg några hundra meter bort. Och snart börjar deras gemensamma arbete att utveckla en fördomsfri kompetensbaserad intervjurobot, nämligen Tengai.

– Vi människor försöker ofta hitta personer som har samma intressen och är lika oss själva. Det sker ofta genom privata frågor som får oss känslomässigt engagerade. Roboten ställer aldrig sådana frågor och blir heller aldrig emotionell. Vi använder oss av företaget Cut-e:s kompetensramverk så frågor och svar är validerade från början.

– Nästa fas är att vi i november kommer göra testintervjuer med 150 kandidater, då styr vi roboten. Vi måste särkerställa så att den uppför sig på rätt sätt och att den kan värdera svaren. I nästa stora steg så ska detta automatiseras så att roboten kan intervjua själv och värdera svaren.

Stoppar åldersdiskriminering

Några av de två största felen som människor gör vid rekryteringar är att vi går på attribut som inte har med kompetensen att göra, som till exempel utseende och ålder, menar Åsa Edman Källströmer. Ser man bra ut är det enklare att få jobb, men allra tydligast är åldersdiskrimineringen.

– Efter att man fyllt 40 år ser vi att det blir ordentligt svårare. Företag annonserar ju till och med ut att de vill föryngra, samtidigt som vi ska jobba tills vi blir 70. Det går inte ihop. Vi sätter också etiketter på hur en 30-åring eller en 50-åring ska vara. Det kommer inte Tengai att göra.

Än så länge finns Tengai bara på svenska och funkar bäst live men detta kan komma att utvecklas vidare.

Automatiserad återkoppling

Intervjuroboten är inte den enda automationslösningen som ska göra livet enklare och bättre för de arbetssökande. En annan rör återkopplingen efter att man skickat in sin ansökan. Via ett system som liknar det när man väntar på brev från posten så kan alla följa sin ansökning helt transparent.

– Återkopplingen när man sökt jobb har varit ett svart hål tidigare. Rekryteraren har gärna velat samla på bra kandidater utan att höra av sig. Men nu får arbetssökande hela tiden automatiserade svar som känns autentiska och personliga, där de kan se var i processen de befinner sig. Samtidigt får rekryteraren påminnelser om hur många dagar eller timmar det är kvar innan personen försvinner från urvalsprocessen så de måste agera. Detta använder vi vid alla rekryteringar och när vi hyr ut personal.  

Kommer ni att fortsätta automatisera framöver?

– Absolut, allt som kan automatiseras kommer att göra det. Genom detta arbete så skapar vi mer värde för våra kunder då våra rekryterare kan fokusera på det personliga mötet med kunder och kandidater.

15 november 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto TNG

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng