Sverige segar med AI

tjej äter seg godis.jpg

Mindre pilotprojekt och storskaligt tänkande är receptet för att svenska företag ska komma ikapp sina internationella motsvarigheter när det handlar om att dra nytta av det AI har att erbjuda.

Enligt undersökningen Think Big, Start Small, Scale Fast: The AI Success Recipe for Nordic Companies som The Boston Consulting Group gjort tillsammans med MIT Lab, har en knapp tredjedel av svenska företag börjat implementera AI i sina affärsmodeller. Internationellt ligger den siffran på drygt hälften.

Även när det kommer till affärsvärde ligger Sverige efter sina internationella motsvarigheter. Knappt tre av fyra företag uppger att de har skapat ett värde med hjälp av AI, att jämföra med 90 procent av internationella bolag.

Färre pilotprojekt

Om inte fokus ändras till att ha ambitionen att implementera AI i hela verksamheter, snarare än enstaka pilotprojekt, riskerar svenska företag att halka efter, menar Fredrik Lind, ansvarig för BCGs Nordiska verksamhet inom Tech, Media och Telecom.

– Att ha framgångsrika företag inom en rad olika branscher är en del av den svenska självbilden. Det riskerar att ändras framöver om storbolagen inte lyckas skala upp sin användning av AI, genomföra digitala transformationer och implementera nya arbetssätt i hela verksamheten, inte bara i pilotprojekt, säger han.

Resultatet bygger i stora delar på en jämförelse med en större undersökning där över 3000 personer på internationella bolag i olika verksamheter har svarat.

Källa: BCG

20 november 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Mostphotos

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT