Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Säkrare vintervägar

Med rätt åtgärder på rätt plats och i rätt tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minskar luftföroreningar. En ny digital teknik utvecklad av VTI har sänkt Göteborgs kostnader för vinterväghållning med upp till 25 procent. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 9 november 2018 digit

vintervag-med-bilko-och-plogbilar.jpg

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson, projektledare på VTI, Statens väg- & transportforskningsinstitut, i ett pressmeddelande.

Genom att koppla ihop dataflöden i redan befintliga GPS-, lednings- och uppföljningssystem har det digitala innovationsprojektet Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift utvecklat ett system för mer effektiv vinterväghållning. Lösningen är dynamisk och prognosstyrd, vilket betyder att den anger både var och när halkbekämpningen ska utföras.

Göteborg och Bohuslän

Den första testperioden genomfördes i Göteborgsområdet vintern 2016-17. Räknat på maskintimmar och material per säsong visar resultaten en reducerad kostnad på 15 till 25 procent. Den senaste vintern har forskarna ägnat åt att vidareutveckla produkten i Blekinges driftområde.

Enligt en VTI-rapport har metoden en rad fördelar. Samhället sparar kostnader tack vare färre olyckor, lägre bränsleförbrukning och bättre framkomlighet. Något som också gynnar trafikanterna. Miljön vinner på minskningen av luftföroreningar, men även på mindre användning av salt.

Effektivt beslutsunderlag

Enklare hantering av dataflöden för väderprognoser gör det även lättare för entreprenören att fatta beslut om när halkbekämpningen ska sättas in eller när det går att låta bli utan att tumma på säkerheten. Vilket med andra ord är en effektivare användning av personal och maskiner.

Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift är ett samarbete mellan olika projektpartners och företag. Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF, Bana väg för framtiden, samt SBUF, Svenska byggbranschens utvecklingsfond, B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Senaste nytt

Nätfiske med paket

15 januari 2021

Microsoft och DHL är de varumärken som används mest vid phishingförsök. De mest utnyttjade branscherna är teknik, följt av logistik och detaljhandel. 

Kommuner ikapp 2035

14 januari 2021

Behovet av digital kompetens har fördubblats de senaste 15 åren inom offentlig sektor. Först 2035 spås myndigheter, regioner och kommuner att vara ikapp den privata sektorn.

Lämnar VMware för Intel

14 januari 2021

Pat Gelsinger ersätter Bob Swan och blir ny vd på Intel. Pat Gelsinger kommer närmast från rollen som vd för VMware men har en lång historia med Intel, där han började jobba som tonåring.

Hundens nya vän

14 januari 2021

En uppkopplad dörr låter din hund springa in och ut ur huset som den vill, utan att du behöver vara hemma. 

Svensk sand i 3D

13 januari 2021

Idag används sand från Tyskland i 3D-skrivare, trots att svensk sand skulle innebära en bättre kvalitet till en lägre kostnad och ökad hållbarhet. Det konstaterar ett forskningsprojekt vid Rise.

Toan kollar din hälsa

13 januari 2021

Det japanska företaget Toto har tagit fram en Wellness Toilet som kontrollerar användarens avföring och analyserar personens hälsa, varje gång toaletten används.