Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Säkrare vintervägar

Med rätt åtgärder på rätt plats och i rätt tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minskar luftföroreningar. En ny digital teknik utvecklad av VTI har sänkt Göteborgs kostnader för vinterväghållning med upp till 25 procent. 

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 9 november 2018 digit

vintervag-med-bilko-och-plogbilar.jpg

– Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson, projektledare på VTI, Statens väg- & transportforskningsinstitut, i ett pressmeddelande.

Genom att koppla ihop dataflöden i redan befintliga GPS-, lednings- och uppföljningssystem har det digitala innovationsprojektet Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift utvecklat ett system för mer effektiv vinterväghållning. Lösningen är dynamisk och prognosstyrd, vilket betyder att den anger både var och när halkbekämpningen ska utföras.

Göteborg och Bohuslän

Den första testperioden genomfördes i Göteborgsområdet vintern 2016-17. Räknat på maskintimmar och material per säsong visar resultaten en reducerad kostnad på 15 till 25 procent. Den senaste vintern har forskarna ägnat åt att vidareutveckla produkten i Blekinges driftområde.

Enligt en VTI-rapport har metoden en rad fördelar. Samhället sparar kostnader tack vare färre olyckor, lägre bränsleförbrukning och bättre framkomlighet. Något som också gynnar trafikanterna. Miljön vinner på minskningen av luftföroreningar, men även på mindre användning av salt.

Effektivt beslutsunderlag

Enklare hantering av dataflöden för väderprognoser gör det även lättare för entreprenören att fatta beslut om när halkbekämpningen ska sättas in eller när det går att låta bli utan att tumma på säkerheten. Vilket med andra ord är en effektivare användning av personal och maskiner.

Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift är ett samarbete mellan olika projektpartners och företag. Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF, Bana väg för framtiden, samt SBUF, Svenska byggbranschens utvecklingsfond, B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Senaste nytt

Test med e-krona

21 februari 2020

Sveriges riksbank startar ett pilotprojekt för att få fram en e-krona. De tekniska lösningen kommer att baseras på en privat blockkedja. 

Ett grönare internet

21 februari 2020

Det uppkopplade livet ökar utsläppen av växthusgaser. Nu har forskare vid Chalmers utvecklat ett datachips som kan minska energiförbrukningen i fiberoptiska kommunikationssystem med 70 procent utan att försämra prestandan.

EU:s plan för AI

20 februari 2020

Europeiska kommissionen har publicerat en övergripande digital strategi för EU, en strategi för användning av data och en vitbok på åtgärder för hur unionen ska utvecklas inom AI.

Rapport om videovård

19 februari 2020

Vårdbesök via video är mest populärt hos yngre och i storstadsregioner. Men läkare ser en fara i att digital vård kan överutnyttjas. För att utveckla arbetet krävs delad patientdata och en samlad nationell statistik. Det visar en ny rapport.

Lärare saknar boken

19 februari 2020

Lärare upplever att de har sämre koll på hur elever tänker när de löser en matteuppgift via digitala läromedel jämfört med en lärobok i matematik. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.

Avsnoppat på twitter

18 februari 2020

Är tiden för oönskade dick pics på väg mot sitt slut? En ny twitter-plugin kan med hjälp av AI blocka och radera dessa bilder, bland användares privata meddelanden.