Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

I gruvan med VR

lykta-pa-marken-i-gruva.jpg

Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.

– Det här är en av de mest omfattande VR-miljöer vi har gjort och den är unik i sitt slag. Vi tar fram en virtuell gruva med alla beståndsdelar, vilket ger en komplett gruvupplevelse som är riktigt bra. Vi skapar något riktigt bra och visuellt spännande, säger Håkan Vallin, forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande.

Den virtuella gruvmiljön är framtagen i ett samarbete mellan universitetets forskare i gruv- och berganläggningsteknik respektive i visuell gestaltning.

Sprider kunskap

Ett uppdrag inom ramen för ett större gruvteknikprojekt, SIMS, är att sprida kunskap om framtidens gruvsystem som ska vara hållbara och intelligenta med mer automatik vid borrning, laddning, sprängning och lastning.

Den nya VR-gruvan gör det möjligt att dels demonstrera och kommunicera nya high tech-lösningar och en säkrare arbetsmiljö, dels visa utomstående hur en gruva faktiskt ser ut ­nu och i framtiden.

Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer.

håkan vallin , forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet

Fokus på detaljer

Med VR-glasögon på näsan och kontroller i händerna kan den virtuella besökaren röra sig i gruvan ovan jord, på huvudnivån med dessa servicefunktioner men även på själva produktionsnivån där man borrar, spränger, laddar, skrotar, lastar och förstärker berg.

– VR-gruvan ska ge besökarna en närvarokänsla. Vi är inte ute efter exaktheten men det ska vara trovärdigt. Geologiskt ska det kännas som att man faktiskt befinner sig en gruva. Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer. Man antecknar och fotar, säger Håkan Vallin.

Strukturen på bergväggen, detaljer och höjd och form har arbetats fram genom täta möten mellan forskare och gruvbranschen; konstnärer och bergmekaniker. Framöver kommer VR-gruvan att utvecklas ytterligare, med bland annat interaktioner och multi-user funktion .

14 november 2018 Uppdaterad 21 november 2019 Reporter anne hammarskjöld digit Foto adobestock

Senaste nytt

Kommunal e-tjänst för torghandel

14 juni 2021

För att underlätta för alla torghandlarna i Säter har kommunen utvecklat en ny bokningsapp för torgplatserna. Det är den första av sitt slag i Sverige.

Kina bekämpar Deltavirus med drönare

14 juni 2021

Drönare som används för att övervaka, fotografera och instruera invånare. Det är kinesiska myndigheters nya taktik för minska smittspridningen av Deltaviruset i Guangzhou.

IDC: Nya rekord på IoT-marknaden

11 juni 2021

Europas investeringar i IoT kommer att nå 202 miljarder dollar under 2021. Varje år fram till 2025 kommer marknaden att växa med över 10 procent.

Microsoft förlänger livet på barnkläder

11 juni 2021

Lindex använder Microsoft-lösningar för att samla in och återanvända barnkläder. Satsningen är ett led i Lindex arbete att minska bolagets klimatutsläpp.

Cisco lanserar Webex Suite

10 juni 2021

Ciscos nya Webex Suite har ny teknik för brusreducering, ett bättre fokus på deltagarna och ny teknik för publikevenemang. Och om tjänsten används i EU stannar datan där.

Facebook: Så mycket kostar Schrems II-domen

9 juni 2021

Facebook har tagit fram en rapport som beskriver konsekvensen för handeln för EU-länder, i ljuset av bland annat Schrems II-domen. Enligt Facebook handlar det om hundratals miljarder dollar om året i ekonomiska förluster, men vissa experter är skeptiska till slutsatserna.