Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

MS för en dag med Mercks VR-app

Screenshot 6 - VR_2.jpg

VR-appen visualiserar både hur patienten upplever symptomen på MS, och hur den autoimmuna sjukdomen angriper kroppen. Roboten till höger är ledsagare genom hela VR-resan.

Symptomen på den svåra neurologiska sjukdomen MS är många gånger diffusa för såväl patienter som deras läkare och anhöriga. När läkemedelsbolaget Merck lanserar sin VR-app för symptomsimulering får alla för första gången möjlighet att uppleva samma verklighet.

– Stockholm är rätt plats för Mercks digitala transformation. Här finns ett bra ekosystem med etablerade företag och kreativa startups, här finns idéerna och här finns en kultur av tekniska early adopters, sammanfattar Gustav Aspengren, nordisk IT-chef på läkemedelsbolaget Merck det utvecklingsarbete som startade för lite drygt 1,5 år sedan.

Grundat 1668 är Merck världens äldsta läkemedelsbolag, och med 50 000 anställda och verksamhet i 66 länder ett av världens största. Koncernen har flera globala innovationscentrum för FoU inom Healthcare, Life Science och Performance Materials. Men när ledningsgruppen i Sverige föreslog Stockholm som bas för att driva koncernens digitala resa blev reaktionen positiv.

gustav160829 35x45_2.jpg

Gustav Aspengren är nordisk IT-chef på Merck.

– Det fanns en medvetenhet inom koncernen om behovet av digitala lösningar, men också en ödmjukhet inför att vi verkar inom en ganska traditionell bransch och inte är bäst på digitalisering. Men i Stockholm finns precis rätt förutsättningar för kreativa och produktiva utvecklingssamarbeten.

Epicenter i Stockholm

Efter en noggrann utvärdering valde Merck att samarbeta med innovationshuset Epicenter.

 – De hjälper oss bland annat att scanna bolag som kan vara intressanta som utvecklingspartners för oss. Epicenter har också duktiga projektledare som kompletterar oss som projektbeställare och de är bra på snabba utvecklingsprocesser. Det är också något som läkemedelsbranschen har mindre erfarenhet av.

Gustav Aspengren framhåller vikten av affärsnytta i den digitala resa som koncernen gör.

– Det handlar inte om digitalisering för att det är så roligt med ny teknik för då kan det lätt snurra iväg åt fel håll. Vi vill hitta och utveckla digitala lösningar som kompletterar den befintliga affären och tillför värden för patienterna. Min egen ”egoönskan” är att vi i Sverige tar fram lösningar som kan vara intressanta för vår globala marknad.

Alltid affärsnytta

Den önskningen kan mycket snart bli verklighet i form av en VR-app för symptomsimulering av den svåra neurologiska sjukdomen MS, Multipel skleros. Utvecklingsprojektet som startade i februari 2017 är ett mycket bra exempel på digitalisering som går hand i hand med affärsnytta.

– I slutet av året förväntas ett nytt läkemedel mot MS efter en ansökan till EMA, Europeiska läkemedelsverket, som lämnades in förra året. Vi insåg att VR är ett bra sätt att öka förståelsen för en sjukdom med ganska diffusa och många gångar osynliga symptom. Det här är en informationssatsning som både vänder sig till patienter, deras anhöriga men också till läkare som möter MS-patienter.

VR-appen är ett resultat av samarbetet med Epicenter och utvecklad av Vobling. Den är också validerad av de kanske viktigaste experterna.

– Vi ville ha en djup vetenskaplig grund och samarbetade med en neurolog under utvecklingsfasen, medan MS-patienter har hjälpt oss att testa den. Vi har genomgående fått mycket positiv feedback på de upplevelser och kunskaper om symptomen som appen förmedlar.

Många möjliga målgrupper

Inom kort kommer VR-appen finnas tillgänglig som 360-film på Youtube och Facebook. Det kommer också finnas en version för privatpersoner att ladda ner och använda med cardboard-glasögon. Den version som Merck själva demonstrerar driftas på high performance laptops och upplevs med Oculus-glasögon.

VR-appen för symptomsimulering av MS är bara början på ett 350-årigt företags digitaliseringsresa.

Kort om MS

Multipel skleros, MS, är en sjukdom i det centrala nervsystemet, det vill säga hjärnan och ryggmärgen. MS orsakar inflammationer och ärr på nervtrådarna och det gör att impulser inte kommer fram som de ska. Det finns ingen behandling som botar sjukdomen, men läkemedel kan bromsa sjukdomsförloppet och lindra besvären.

Inflammationerna och ärren kan finnas på olika ställen i centrala nervsystemet och kan därför ge besvär i olika delar av kroppen. Sjukdomsförloppet skiftar mycket mellan olika personer.

De vanligaste symptomen på MS:

  • känselrubbningar och skakningar,
  • svårigheter att gå och hålla balansen,
  • besvär med synen,
  • nedsatt kontroll över urinblåsan,
  • stelhet i musklerna,
  • trötthet,
  • humörsvängningar med depression,
  • störningar i minne och tankeverksamhet,
  • värk.

Källa 1177 Vårdguiden

– Med VR kan vi förmedla upplevelser och symptom som är svåra att förklara med ord. Ser jag lite framåt kan VR användas för att förklara en rad olika sjukdomar men också hur kroppen fungerar mer allmänt, till exempel vad som händer i hjärnan. I kontakterna med läkare tänker vi oss också VR som ett bra sätt att illustrera effekterna av ett läkemedel på patienter. VR erbjuder stora fördelar för hur vi arbetar med information till många olika målgrupper.

Närmast kommer Merck att demonstrera VR-appen om MS i Almedalen den 2-9 juli.

 

27 juni 2017 Reporter Anne Hammarskjöld it i vården Foto Merck

Rekommenderad läsning