I gruvan med VR
Det är få förunnat att uppleva en av Sveriges viktigaste näringar på plats tusen meter under jord. Men för den som vill röra sig fritt mellan schakt och gångar finns nu ett virtuellt alternativ skapat av forskare vid Luleå tekniska högskola i nära samarbete med LKAB.
– Det här är en av de mest omfattande VR-miljöer vi har gjort och den är unik i sitt slag. Vi tar fram en virtuell gruva med alla beståndsdelar, vilket ger en komplett gruvupplevelse som är riktigt bra. Vi skapar något riktigt bra och visuellt spännande, säger Håkan Vallin, forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande.
Den virtuella gruvmiljön är framtagen i ett samarbete mellan universitetets forskare i gruv- och berganläggningsteknik respektive i visuell gestaltning.
Sprider kunskap
Ett uppdrag inom ramen för ett större gruvteknikprojekt, SIMS, är att sprida kunskap om framtidens gruvsystem som ska vara hållbara och intelligenta med mer automatik vid borrning, laddning, sprängning och lastning.
Den nya VR-gruvan gör det möjligt att dels demonstrera och kommunicera nya high tech-lösningar och en säkrare arbetsmiljö, dels visa utomstående hur en gruva faktiskt ser ut nu och i framtiden.
Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer.
håkan vallin, forskare inom visuell gestaltning vid Luleå tekniska universitet
Fokus på detaljer
Med VR-glasögon på näsan och kontroller i händerna kan den virtuella besökaren röra sig i gruvan ovan jord, på huvudnivån med dessa servicefunktioner men även på själva produktionsnivån där man borrar, spränger, laddar, skrotar, lastar och förstärker berg.
– VR-gruvan ska ge besökarna en närvarokänsla. Vi är inte ute efter exaktheten men det ska vara trovärdigt. Geologiskt ska det kännas som att man faktiskt befinner sig en gruva. Vi gjorde studiebesök i LKAB:s gruva i Malmberget där vi tittade vi på dimensioner, texturer, infästningar, fläktsystem och olika detaljer. Man antecknar och fotar, säger Håkan Vallin.
Strukturen på bergväggen, detaljer och höjd och form har arbetats fram genom täta möten mellan forskare och gruvbranschen; konstnärer och bergmekaniker. Framöver kommer VR-gruvan att utvecklas ytterligare, med bland annat interaktioner och multi-user funktion .
Läs mer om ämnet: