Byggboom med gaming

byggboom-med-gaming.jpg

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

– Det industriella trähusbyggandet blir allt vanligare, men de strukturer som i dag finns i byggsektorn utgår till stor del från platsbyggande. De industriella träbyggarna går i bräschen för digitaliseringen och de måste ha koll på varenda komponent. Traditionellt byggande sker mer projektvis, där man löser saker på byggplatsen efterhand. Det går inte med det industriella trähusbyggandet, där man måste skicka ut varenda komponent med modulen för att kunna ha ett högt flöde, säger Gustav Jansson, forskare i byggproduktion och teknik vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande.

Strategiskt innovationsprogram

Han leder två forskningsprojekt, Informationsflöde för produktionssystem och Informationsflöde i värdekedjorna, som båda är en del av Framtidens biobaserade boende och byggande inom det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation.

Modulerna behöver brytas ner i en objektstruktur. En modul byggs upp av ett antal element, som väggar, golv, tak, fönsterkassetter och andra komponenter och delmaterial. I dag kan dessa beståndsdelar heta en sak i projekteringen, en annan i fabriken och en tredje ute på byggarbetsplatsen.

Enhetligt från start

Genom att skapa en virtuell modell med tillhörande metadata, kan beståndsdelarna ges en enhetlig benämning från start. Den ska gå att läsa från ett inköpsperspektiv, från produktionsledet men också från byggplatsen och livscykeln med service. För att underlätta informationshanteringen krävs att de olika system man jobbar i pratar med varandra, vilket i dag inte är en självklarhet.

– En stor del i detta handlar om att olika it-system, som CAD-, inköps- och produktionssystem inte ska fungera i stuprör. Systemen måste vara det man kallar distribuerade, alltså att de kan prata med varandra.

Med teknik från dataspelsvärlden går det att tydliggöra processen hur ett flerbostadshus växer fram modul för modul.

– Genom att använda spelteknik går det att kombinera olika modeller, data och information och visualisera dem för sitt syfte. Om man bryter ner en byggnad i en sekvens för produktion och sedan sätter in den i en fabriksmiljö med ett antal stationer – då blir det väldigt tydligt. När standardiserade processer och halvstandardiserade produkter ska möta krav på kundanpassning och ett hållbart byggande, är det bra att i ett tidigt läge kunna visualisera med interaktivitet. Det klarar till exempel CAD-system inte av, konstaterar Gustav Jansson.

Forskningen sker i nära samarbete med åtta industriella trähusbyggare – Lindbäcks, BoKlok, Myresjöhus, A-Hus, Plusshus, Flexator, Anebyhusgruppen och Eksjöhus.

16 november 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT