Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Enklare hantering av fastighetsdata

elegant-villa-med-pool.jpg

Två regeringsuppdrag ska öka standardiseringen av så kallad grunddata och göra informationsutbytet i offentlig sektor säkrare och mer effektivt. 

– Det finns en enorm potential i den grunddata som våra myndigheter har tillgång till. Både för enskilda medborgare och för samhället i stort. Men för att kunna utnyttja den potentialen måste vi säkerställa att informationen finns lättillgänglig och att informationsutbytet sker på ett säkert sätt, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Regeringsuppdraget om säker och effektiv tillgång till grunddata ska på sikt leda till att uppgifter om exempelvis folkbokföring, företag och fastigheter bara behöver lämnas en gång och att det blir enklare för offentliga och privata aktörer att utbyta information. Det är Bolagsverket, Lantmäteriet och Skatteverket som ska lämna förslag på hur den hanteringen kan förbättras, bland annat genom att tydliggöra ansvaret och öka standardiseringen.

Privat och offentligt

I det andra regeringsuppdraget om elektroniskt informationsutbyte inom den offentliga sektorn ska Bolagsverket,

Genom att standardisera infrastrukturen för informationsutbyte i den offentliga sektorn kan vi återanvända lösningar i högre grad och undvika dubbelinvesteringar.

Ardalan Shekarabi

Domstolsverket, E-hälsomyndigheten, Försäkringskassan, Lantmäteriet och Skatteverket lämna förslag som ska göra elektroniska informationsutbyten i den offentliga sektorn säkrare och mer effektiv, bland annat genom en ökad standardisering av förvaltningsgemensamma lösningar.

– Genom att standardisera infrastrukturen för informationsutbyte i den offentliga sektorn kan vi återanvända lösningar i högre grad och undvika dubbelinvesteringar. Dessutom skapas förutsättningar för att göra det enklare för både offentliga och privata aktörer att utbyta information med varandra, säger Ardalan Shekarabi, i ett pressmeddelande.

Regeringen avser att ge den nya Myndigheten för digital förvaltning ett samordningsansvar för båda uppdragen när den inrättas 1 september 2018. De båda uppdragen ska slutredovisas 30 april respektive 15 september 2019.

30 maj 2018 Uppdaterad 4 mars 2019 Reporter anne hammarskjöld säkerhet Foto kristian pohl/regeringskansliet

Senaste nytt