Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

När mobilen räddar liv

Nu finns det möjlighet att knyta en walkie talkie-funktion till smarta telefoner. Förhoppningen är att det ska bli nästa generations kommunikationsverktyg för räddningstjänsten, enligt Robert Nordström, teknisk affärsutvecklare på Telia.

– Det är en vanlig smart telefon, men den är extra stöt- och vattentålig, samt har den nya push-to-talk-funktionaliteten. Push-to-talk är nästa steg i röstkommunikation i 4G. Det är samma kvalitetssäkring som vanlig telefoni, men det är en sorts walkie-talkie-funktion. Blåljusmyndigheter och andra aktörer kommer kunna dra nytta av det här. Vi tror att det här är nästa generations blåljuskommunikationsutrustning, säger Robert Nordström, teknisk affärsutvecklare på Telia.

Vad är vinsterna med att samla allt i en mobil?

– Användaren behöver bara ha en terminal med sig. Jag skulle gissa att alla aktörer som har en walke-talkie också har en smart telefon och kanske någon ytterligare terminal. Nu kommer det räcka med en telefon. Den fungerar som walkie-talkie, som en vanlig telefon, du kan surfa på den och ta bilder och filma och skicka dessa till många personer med bara en knapptryckning. Det här är ju en testutrustningsmjukvara vi har, men när den lanseras någon gång i början på nästa år så kommer det att fungera i hela Sverige.

Konkurrerar man inte med andra på samma nät?

– Som vanlig användare har du samma prioritet som alla andra när du ringer eller smsar. Men om det används av blåljusmyndigheter finns det helt andra prioritetsnivåer man kan lägga på. De kommer att ha högre prioritet i nätet så att den trafiken kvalitetssäkras. Och det finns ytterligare nivåer man kan slå på. Om man skulle ha ett terrorattentat som det på Drottninggatan förra året kan man stänga nätet för vanliga användare så att deras mobiltelefoner inte kan ansluta, och man kan i ett tredje steg även kasta ut användare som finns på nätet, så att blåljusmyndigheten i fråga får all kapacitet.

När är detta verklighet?

– Vi hoppas att kunna introduceras lösningen någon gång under första halvåret 2019. Den provas redan idag av två olika slags aktörer i Sverige.

8 oktober 2018 Uppdaterad 9 oktober 2018 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron, Mostphotos

Rekommenderad läsning