App får fart på LKAB

malmtag-passerar-abisko-med-lapporten-i-bakgrunden.jpg

Från tunga pärmar till trygga appar. Det är den nya, smartare verkligheten för lokförarna på LKAB, som nu byter ut papper med information om lok och körsträcka till plattor med en egenutvecklad app.

– Alla som kör lok i Sverige måste ha med sig ett regelverk om fordon och om sträckor de ska köra och för förarna har det inneburit en tung pärm att bära på. All den dokumentationen har vi nu fört över till en app som förarna kommer åt i sina Windowsplattor, säger Hans-Olof Wettainen, linjetrafikschef på LKAB Malmtrafik. 

Allt samlat på ett ställe

LKAB Malmtrafik har idag omkring 100 lokförare anställda i Norrbotten och i Narvik, Norge. Lokförarna fraktar material från gruvorna i Malmfälten, antingen till Luleå eller till Narvik varifrån malmen fraktas vidare till slutkunder, huvudsakligen i Europa och Mellanöstern.

Hans-Olof Wettainen, som har arbetat fram appen tillsammans med leverantörer, har också fortbildat lokförarna i lösningen.

– Nu har vi varit live i ungefär ett år och den har tagits emot väldigt bra från alla inblandande. En förare måste innan avfärd koppla upp sig mot Trafikverket för att ta ut en så kallad körorder, som innehåller uppdaterad information om den aktuella sträckan. Körordrarna togs tidigare ut med hjälp av en gemensam stationär dator och idag kan alltså föraren istället logga in på Trafikverket med hjälp av sin Windowsplatta och ta ut körordern.

Vi appen kan förarna på ett enkelt sätt kvittera att de har hämtat bland annat linjeböcker, förordningar och trafiksäkerhetsregler.

– Tidigare uppdaterades förarnas dokumentation genom regelbundna utskick av nya utgåvor av alla de dokument som förarna bar med sig i pärmar. De uppdateringarna innebar ett stort administrativt arbete och även höga kostnader för alla papperskopior som skulle distribuerades. Det har nu helt eliminerats genom den rationaliseringeffekt som den nya appen har medfört, säger Hans-Olof Wettainen.

Windowsplattform

En av diskussionerna som ägde rum innan utvecklingen av appen var vilken plattform man skulle använda.

– Vi landade i Windows, inte minst för att det blev betydligt lättare att integrera appen i våra andra system. Det innebär också att förarna enklare kommer åt vårt intranät och andra system vi jobbar i.

Kan fler på LKAB få användning av appen?

– Just den här appen är framtagen specifikt för lokförarna och det finns andra delar som vi skulle kunna fasa in, som exempelvis deras schema som idag skickas via mail. Men självklart skulle även andra avdelningar på sikt kunna dra nytta av den grund vi har lagt i och med den här appen, säger Hans-Olof Wettainen.

19 september 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Mostphotos

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng