Satsning på svensk Edtech

barn blåser iväg skröfs från en maskros.jpg

Genom kvällskurser med coachning från ledande investerare vill startup-ekosystemet Sting Test Drive Edtech ge den svenska edtech-branschen en skjuts.

– Edtech är en spännande framtidsbransch där Sverige har goda förutsättningar att positionera sig internationellt och bidra till effektivare utbildning och lärande. Med Test Drive Edtech-programmet vill vi hitta guldkornen bland nya innovativa affärsidéer inom Edtech i Sverige, och ge dem kunskap, inspiration och verktyg att komma igång och vässa sina affärsmodeller för att snabbare lyckas nå sina mål, säger Stings affärscoach Karin Ruiz som är en av ledarna för programmet, i ett pressmeddelande.

Tolv startupprojekt inom skolteknik kommer att väljas ut för kostnadsfria kvällsprogram i syfte att lyfta svensk Edtech än mer. Projektet är ett samarbete mellan Sting Test Drive Edtech och branschorganisationen Swedish Edtech Industry. Till sin hjälp kommer man att ha redan etablerade bolag och edtechinvesterare som tillsammans med Stings affärscoacher hjälper företagen att utveckla sina idéer.

Större än Fintech

Edtechbolagen blir bara fler och fler och ökade med 12 procent under år 2016 i Sverige. Globalt är man större än fintech-branschen.

– Stings Test Drive Edtech ligger helt rätt i tiden. Det internationella intresset för svensk Edtech ökar, men det är en komplex marknad och mer kompetens behövs runt marknadsstrategier och affärsmodellande. Det här är ett steg i den riktningen och målsättningen är att programmet ska sänka tröskeln för edtechentreprenörer att utveckla en hållbar idé, säger Jannie Jeppesen, vd på Swedish Edtech Industry, som också medverkar som ledare för programmet.

Sista ansökningsdag är 16 september.

23 augusti 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng