Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Mer momentum för CEVT

Nästa år börjar Lync & Co säljas i Europa. Bilden är från bilsalongen i Shanghai 2017.

Geely behövde inte leta långt när posten som senior vice president it till huvudkontoret i Sveriges automotivekluster skulle tillsättas. Efter tre år i Shanghai tar Nicklas Raask med sig det bästa av två managementkulturer när CEVT nu snabbt expanderar i Europa.

– Det pågår mycket verksamhet på CEVT. Vi är ungefär 2 000 medarbetare på Lindholmen i Göteborg, mitt i Västsveriges automotivecluster. Det är Geelys R&D-verksamhet i Europa och här tar vi fram såväl nya plattformar som utvecklar bilmodeller för de varumärken vi har, till exempel Lync & Co som vi lanserade för ett tag sedan. Nu är vi på väg ut i Europa med Lynk & Co:s bilmodeller, säger Nicklas Raask, Senior Vice President IT, CEVT.

Hur utvecklar ni verksamheten i Europa?

– Geely är ett globalt automotive- och techbolag med otroligt mycket teknik och fokus på utvecklingen framåt. Steg ett i den resan är Europa där man har en ganska stor portfölj med bland annat Volvo Cars, Lotus, London Electric Vehicle Company, tidigare London Taxi, CEVT och det nya varumärket Lynk & Co. Geely har en enormt stor verksamhet i Kina och en mycket stor ambition att växa globalt. Därför är Geely ett av världens mest expansiva bolag och gör det väldigt roligt att arbeta här.

Läs mer och se filmen: CEVT bygger för framtiden

Vad gör it för att jobba effektivt i en så snabbfotad verksamhet?

– Bolagen i Geely-portföljen har stora ambitioner och ett bra momentum och snabbfotad är en bra term för precis så vill vi jobba. Snabbt men inte för fort för att leda verksamheten och supportera vår teknikutveckling.

– När vi nu bygger Europalaget gäller det för oss att förstå var verksamheten är idag, vilka behoven, vilka key deliveries som ligger på bordet och försöka möta dem. Här finns både lågt hängande frukter men också områden där vi behöver pusha för vi tror att vi kan göra ett ännu bättre jobb än de enskilda delarna. Det är en fantastisk möjlighet att få bygga det här på hemmaplan, med grunden i Göteborg för att utvecklas i Europa.

Var kommer du närmast ifrån?

– Jag har ungefär 25 års erfarenhet från it-branschen och har bland annat lett en del konsultföretag. Jag har jobbat med automotivesidan sedan 2004, bland annat med Volvo Cars. Jag har också jobbat med e-handelsutveckling och gaming. Men bilindustrin ligger nära hjärtat och jag kommer närmast från Volvo Cars och uppdraget som globalt it-strukturansvarig samt som regional CIO, med ansvar för all vår it-verksamhet i Asien.

– Då var jag stationerad i Shanghai i tre år med huvudkontoret i Sverige. Nu vänder vi på den steken med huvudkontor i Kina och ansvar för en Europadomän. Det kan tyckas vara väldigt likt men det finns stora skillnader. Till exempel mellan skandinavisk management kontra kinesisk management. Under tiden i Shanghai har jag fått möjligheten att lära mig lite grann av det här, och tror att mina erfarenheter kan bidra till att sätta ihop en verksamhet som lirar både med Europa och med vårt huvudkontor i Hangzhou. Det är min förhoppning.

Vad är viktigast för dig under den närmaste tiden?

– Först och främst att ta tid för att förstå verksamheten. Förstå it-teamen i de olika bolagen, förstå den agenda som finns på affärssidan. Därför är det så viktigt att it kommer upp på agendan. Först då kan vi vara en bra samtalspartner, men också ta med saker från dessa möten och applicera dem i form av bra it-leveranser. I vissa fall kommer vi att leda, i andra fall kommer vi supporta men jag tror att båda delarna är väldigt viktiga.

– Vi har en stor innovationsverksamhet och den behöver vi också agera i tillsammans med våra kollegor i de olika bolagen. Det är då vi får ut kraften i helheten på ett bra sätt och bygger ett starkt Europa som stöttar och blir det one-stop-shop som vi vill vara.

21 juni 2018 Uppdaterad 25 juni 2018 Reporter Elisabeth Nore digit Foto fredrik kron, Lynk & Co

Rekommenderad läsning