CEVT bygger för framtiden

Geelykoncernens innovationscentrum CEVT, China Euro Vehicle Technology, lever som man lär. Här jobbar it-avdelningen helt agilt för snabb och lösningsorienterad support till Geelys dotterbolag i Europa och USA. Snart samlas alla bolag i Sverige under ett tak byggt för hur vi jobbar 2025.

– Det är extremt roligt och utmanande att arbeta med it på CEVT. Vi supportar dels CEVT internt, dels Geelys designavdelning och sedan några månader vårt säljbolag för nya bilmärket Lynk & Co. Vi jobbar också mycket med de andra bolagen inom Geely-koncernen, både Lotus och London Electric Vehicle Company, tidigare London Taxi, i England och nu senast Terrafugia i Boston. Så det är många nya utmaningar och möjligheter, säger Anna Böhnisch, vice president it CEVT.

Hur fungerar det att jobba med så innovationsdrivna företag?

– Jag tror att CEVT har valt en annorlunda approach genom att vi gör den agila resan hela vägen från applikations- till operationsteam. Att applicera ett agilt arbetssätt på ett operationsteam är väldigt spännande och alla har verkligen tagit det till sig, säger Patrick Fredlund, director operations CEVT.

Läs mer och se filmen: Mer momentum för CEVT

– Vi jobbar i mindre scrum-enheter där vi varje dag och över hela linjen lyfter upp problem som hindrar oss från att gå vidare. Det innebär att ett problem som kanske dyker upp på morgonen som regel är löst redan vid lunch. På så sätt förebygger vi att något problem eskalerar och det gör oss väldigt effektiva och tydliga med vad vi jobbar med för tillfället.

CEVT

CEVT är Geelys forsknings- och utvecklingsföretag och står för Chinese Euro Vehicle Technology. CEVT grundades 2013 och har drygt 2 000 anställda med huvudkontoret i Lindholmen Science Park i Göteborg. CEVT utvecklar bland annat tekniska innovationer till Volvo Cars, Lotus, London Electric Vehicle Company (tidigare London Taxi) och Lynk & Co.

Anna, hur är det att leda och driva en innovativ it-avdelning?

– Det är lite annorlunda och väldigt roligt. Det agila arbetssättet gör att vi släpper ifrån oss power till teamen. Det hoppas jag gör det mer attraktivt att jobba hos oss. Det innebär också att teamen gör sina prioriteringar och löser sitt dagliga arbete, medan vi i ledningen kan lägga tid på strategi och vart vi ska.

– Innovation genomsyrar verksamheten och gör oss unika jämfört med många andra it-avdelningar. Vi försöker också att fånga upp bra idéer internt så att de kan mogna och bli en tillgång för oss. Även inom BI och analytics har vi kommit långt och testar olika tekniker, som har fått ett bra gensvar från verksamheten.

Vilka verktyg jobbar ni med inom Business Analytics?

– Vi jobbar med en palett av verktyg men i grunden är det mycket Power BI, och sedan blir det en del Data Lake och olika verktyg som ska jacka in i det.

Var ligger fokus nu?

– Det är mycket Europafokus, vi ska sätta upp en ny Europaorganisation för it för att supporta Geelybolagen, säger Anna Böhnisch.

– Vi har en stor utmaning i att vi bygger en fastighet för att samla alla bolag som finns i Sverige under ett tak i Göteborg. Det är en unik resa att vara med på. Först att starta ett bolag som CEVT, men också att bygga ett hus som möter alla önskemål från alla underbrands är unikt. Cirka 3 500 personer kommer att jobba under samma tak i ett kontor anpassat för hur man jobbar 2025. Det är en fantastisk och väldigt spännande resa, avslutar Patrick Fredlund.

11 juni 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoredigitFoto fredrik kron, Volvo cars

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng