Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Robot City rustar lågstadiet

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron, Adobestock 14 maj 2018 it i skolan

– Robotcity är vårt nyutgivna läromedel där vi på ett enkelt sätt visar hur man kan introducera programmering i matematikundervisning genom att arbeta med kodning, stegvisa instruktion, och träna datalogiskt tänkande, och där eleverna får lösa problem tillsammans. Vi hoppas att det kan vara ett stöd för lärare inför hösten när programmering ska komma in i våra läroplaner och vi bland annat ska undervisa i det i vår matematikundervisning, säger Ingela Sandberg, specialpedagog i matematik på Åledsskolan i Halmstad.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Varför ville ni skriva den här boken, Monika Helgesson?

– Vi har tidigare arbetat med ett koncept vi kallade för Monster City tillsammans där man skulle befria monster från grottor med olika problemlösningsuppgifter längs med vägen. Då tyckte vi att vi såg för mycket av det man kallar för tyst matematik där eleverna av tradition sitter tysta och räknar själva, och vi ville hitta ett sätt som gjorde att eleverna skulle tycka att det var roligare med matematik. När det då framgick att programmering skulle skrivas in i ämnena på alla stadier, tänkte vi att vi kunde utveckla konceptet vidare till ett Robot City. Det finns liknande läromedel redan för äldre elever, men vi tyckte att det vore kul att börja längre ner i åldrarna med förprogrammering, så här arbetar vi med analog programmering för att försöka sätta grunderna, Monika Helgesson, förstelärare i matematik på Åledsskolan.

Läs mer: Inga försökskaniner

Läs mer: Så kom världen till Jounslund

– Det vi tror kan vara lite unikt med Robot City är att man får lära sig i ett sammanhang med hjälp av en ramberättelse. Berättelsen handlar om ett antal robotar som blivit inlåsta i en programmeringsgrotta av ett elakt monster. Elevernas uppgift blir att befria dessa robotar genom lösa olika problem med inslag av programmering, säger Ingela Sandberg.

Gör storyn att eleverna tycker att det är roligare?

– Absolut. Engagemanget blir enormt stort eftersom den vänder sig till eleverna och ber dem om hjälp. Robastian som är brevbärare i Robot City kommer med brev varje vecka där eleverna får nya uppdrag, säger Ingela Sandberg.

Läs mer: SKL:s plan för skolan

Hur fungerar det med en analog bok för programmering?

– Jag tror inte man behöver tänka att programmering ska vara så avancerat. Det finns ju en grundtanke med programmering och datalogiskt tänkande, upprepade mönster, och stegvisa instruktioner, och att man arbetar med det och prövar sig fram så att man får in tänket, säger Ingela Sandberg.

Läs mer: Punkläraren får vuxna att bete sig

– Och framförallt metoder. Det är ju väldigt viktigt att tänka kring hur man ska ta sig an problemen och i vilken ände man ska börja, och änka efter kring vilken information som finns och vad man har att arbeta med, och hur detta sen ska sättas ihop. Vi har byggt upp det så att det finns en A-del där man arbetar gemensamt hela klassen där man kommer fram till vilka metoder som är gångbara. Därefter följer en B-del som bygger på samma sak som A-delen men där eleverna själva får färdighetsträna kring det här, säger Monika Helgesson.

Läs mer: Spelifiering på bibblan

Har ni hunnit få något mottagande?

– Vi har haft workshops och där har vi fått återkopplingen att den är väldigt inspirerande. Många känner att den hade passat deras elever, och det är det vår förhoppning är. Dels att lärare ska känna sig trygga med att man kan starta på ett enkelt sätt i höst med i de lägre årskurserna, dels att de ska ge inspiration för att undervisa och ge fler elever chansen att befria robotar, säger Ingela Sandberg.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Rekommenderad läsning

två grabbar sitter och småpillar och programmerar förmodligen en liten legoleksak.jpg
video

Roten till all programmering

21 feb 2018 it i skolan

Programmering närmar sig det obligatoriska skolschemat i gymnasiet. Men programmeringstänket kan redan nu anammas i alla ämnen och för yngre elever – genom datalogiskt tänkande.

Stenkulaskolan i malmö.jpg
video

Sveriges bästa skola

13 apr 2018 it i skolan

Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg
video

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

fem personer sitter runt ett bord och diskuterar.jpg
video

Sista skoltipsen inför GDPR

7 maj 2018 it i skolan

Inom kort träder GDPR i kraft och för Sveriges skolor kan det innebära en genomlysning av flera 100 olika pedagogiska tjänster. För att det ska kunna ske krävs ett mycket nära samarbete mellan kommun och skola. Det menar GDPR-konsulten Johan Wahlström.

flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg
video

Fördel fjärrundervisning

20 jun 2018 it i skolan

Umeå kommun bedriver fjärrundervisning i 19 olika språk, vilket ger eleverna både språklig och digital kompetens. För andra ämnen går det att ansöka om försöksverksamhet och nu hoppas Umeå att det ska bli möjligt att fjärrundervisa i fler ämnen.

skola-lika-för-lärare-redigerad-960640.jpg
video

Lanseringen Lika för lärare

12 apr 2018 it i skolan

Med SKL:s nya verktyg Lika för lärare ska Sveriges lärare få hjälp att prioritera i sin digitala skolvardag. Lansering är 19 april och projektledare är Johanna Karlén.  

nationella-digitala-prov-960640.jpg
video

Inga försökskaniner

13 apr 2018 it i skolan

Från och med 2022 blir nationella proven digitala. Det innebär att proven är anonymiserade och förhoppningsvis mer likvärdiga. Trots att förändringen ska ske snart finns det ingen risk att eleverna hamnar mellan stolarna. Det menar Karin Hector-Stahre på Skolverket.

 

fyra-klasskompisar-skrattar-tillsammans.jpg
video

Så kom världen till Jonslund

17 apr 2018 it i skolan

Emma Nääs ville engagera sina elever med det som är viktigt och på riktigt. Sex år senare jobbar de med företag och skolor i 81 länder och själv har hon just belönats med Guldäpplet. 

jannie-jeppesen-960640.jpg

Edtechkartan tar greppet om skolan

16 apr 2018 it i skolan

I den allt mer digitala skolvärlden har Swedish Edtech Industry skapat edtechkartan.se. Kartan ger en snabb koll på skolans digitala tjänster och produkter.