Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Spelifiering på bibblan

Poddar med spökhistorier och spelifierade boksamtal får eleverna att knäcka läskoden och fortsätta att läsa. Skolbibliotekarien på Kronan och Frälsegårdsskolan, Tobias Gard, tipsar hur skolan kan trigga läsintresset.

– Jag jobbar med spelifierade boksamtal där eleverna spelar sig till läsförståelse. Jag läser högt och sedan diskuterar vi och för att de ska bli engagerade så gör jag små spel på smartboarden som vi har. Eleverna kan till exempel få ett uppdrag att diskutera boken via smartboarden. På så sätt blir de engagerade i samtalet och kan spela till sig läsförståelse.

Läs mer: Sveriges bästa skola

Hur använder ni poddar och sociala medier?

– Jag tror det kan fylla en stor funktion och fungera väldigt bra som läsfrämjare idag. Jag har till exempel haft flera elever som bloggat om böcker och sina läsupplevelser. Det har gjort dels att de vill läsa mer själva, för de vill blogga om det lästa, och dels har de tipsat varandra genom bloggarna.

– Dessutom kan poddar göra att många barn läser mer idag. Det finns massa poddar där folk läser spännande historier som man kan lyssna på. Jag har en egen podd där jag läser spökhistorier, som mina elever kan lyssna på när de vill. I varje avsnitt finns en historia som är hämtad från en bok på biblioteket, så då lyssnar barnen på podden och blir sugna på läsa boken efter. Då kan de komma till biblioteket och låna den av mig. Det har funkat väldigt bra.

Läs mer: Maxa dina digitala verktyg

Läs mer: Så kom världen till Jounslund

Varför är det här ett bra sätt i undervisningen?

– Man får utgå från eleverna. De lever en stor del av sina liv i sina plattor och datorer. Där spelar de och kommunicerar med sina kompisar och på skolan spelar de pedagogiska spel. Så eleverna tänker väldigt mycket spel idag och därför tror jag att jobba med teknik och spel är viktigt att jobba mycket med för att få med sig dem och att de ska tycka det är roligt.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Hur kommer spelifiering att utvecklas?

Spelifiering är verkligen på tapeten och jag tror det kommer fortsätta. Det behöver inte vara avancerade spel utan bara något som triggar eleven lite extra att vilja lära sig. Allt blir mycket mer tillgängligt med tekniken, och att lyssna på berättelser är mycket enklare nu när det finns poddar och dylikt.

Det är svårt att få elever att läsa böcker själva men att lyssna på berättelser går lättare. Och nu finns ju verkligen tillgång till hur mycket berättelser som helst, vilket bara kommer fortsätta öka.

Läs mer: Spelifiering på bibblan

25 april 2018 Uppdaterad 15 februari 2019 Reporter Fredrik Adolfsson it i skolan Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning

Gaming Forskning

Osund gaming

22 sep 2020 digit

Dataspelsberoende är ett nytt diagnostiserbart beroende. Ett forskningsprojekt på Luleå universitet ska nu öka den vetenskapliga förståelsen för diagnosen. 

svenskarna-och-internet.jpg

Svenskarna och internet

15 okt 2019 digit

Bara en fjärdedel av Sveriges befolkning anser att tiden de spenderar på sociala medier är värdefull. Hela 85 procent anser att digitala samhällstjänster är till stor hjälp. Men trots det kan ett mer påtagligt digitalt utanförskap vara att vänta. Det visar undersökningen Svenskarna och internet 2019. 

byggboom-med-gaming.jpg

Byggboom med gaming

16 nov 2018 digit

En djungel av begrepp och it-system som inte kommunicerar med varandra är stora utmaningar för tillverkare av modulhus. Ny forskning från Luleå tekniska högskola visar hur teknik från dataspelsvärlden förenklar och rationaliserar det industriella byggandet av flerbostadshus.

fin-balkong-i-blatt.jpg

Bo bättre med gaming

25 okt 2018 digit

Teknik från spelvärlden används med framgång inom samhällsbyggnad för att med virtuella miljöer demonstrera hur städer, områden och byggnader förändras under byggtiden och i framtiden. Nu kompletteras TyrEngine med ljud som visar hur olika material påverkar byggnadens bullernivå.

app-gamification-960640.jpg

Gamification-app mot arbetslöshet

19 okt 2018 digit

Föreningen Jobba i Västerås har släppt en första version av en gamification-app som ska få fler ungdomar till bristyrken, och på så sätt minska arbetslösheten. 

skola-barn-segregation-960640.jpg

Skolan hänger inte med

29 jun 2018 it i skolan

Mobiler borde vara ett självklart verktyg och metadata behövs för att utveckla en modern skola. Troed Troedson har starka åsikter om dagens skola. Om inget görs kommer skolan att skapa ett A-lag och ett B-lag av framtidens elever.

flicka sitter vid en dator hemmavid och knappar.jpg
video

Fördel fjärrundervisning

20 jun 2018 it i skolan

Umeå kommun bedriver fjärrundervisning i 19 olika språk, vilket ger eleverna både språklig och digital kompetens. För andra ämnen går det att ansöka om försöksverksamhet och nu hoppas Umeå att det ska bli möjligt att fjärrundervisa i fler ämnen.

två pojkar sitter och äter och leker lite med sina grönsaker.jpg
video

Så pluggar Partille programmering

25 maj 2018 it i skolan

I höst ska programmering bli en del av matematik- och teknikämnet i grundskolan. I Partille förbereder man sig genom att låta utvecklingsledaren Jakob Möllstam fungera som en ambulerande lärare i programmering i kommunens skolor för att hjälpa lärare och elever att komma igång.

flicka läser ur bok för robot byggd av kartonger.jpg
video

Robot City rustar lågstadiet

14 maj 2018 it i skolan

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta.