Robot City rustar lågstadiet

Programmering ska bli en del i matematik och teknik i grundskolan. Genom Robot City vill matematiklärarna Ingela Sandberg och Monika Helgesson sätta övningar och datalogiskt tänkande i en berättelse där eleverna ska rädda robotar från ett elakt monster som låst in dem i en grotta. 

– Robotcity är vårt nyutgivna läromedel där vi på ett enkelt sätt visar hur man kan introducera programmering i matematikundervisning genom att arbeta med kodning, stegvisa instruktion, och träna datalogiskt tänkande, och där eleverna får lösa problem tillsammans. Vi hoppas att det kan vara ett stöd för lärare inför hösten när programmering ska komma in i våra läroplaner och vi bland annat ska undervisa i det i vår matematikundervisning, säger Ingela Sandberg, specialpedagog i matematik på Åledsskolan i Halmstad.

Läs mer: Lanseringen Lika för lärare

Varför ville ni skriva den här boken, Monika Helgesson?

– Vi har tidigare arbetat med ett koncept vi kallade för Monster City tillsammans där man skulle befria monster från grottor med olika problemlösningsuppgifter längs med vägen. Då tyckte vi att vi såg för mycket av det man kallar för tyst matematik där eleverna av tradition sitter tysta och räknar själva, och vi ville hitta ett sätt som gjorde att eleverna skulle tycka att det var roligare med matematik. När det då framgick att programmering skulle skrivas in i ämnena på alla stadier, tänkte vi att vi kunde utveckla konceptet vidare till ett Robot City. Det finns liknande läromedel redan för äldre elever, men vi tyckte att det vore kul att börja längre ner i åldrarna med förprogrammering, så här arbetar vi med analog programmering för att försöka sätta grunderna, Monika Helgesson, förstelärare i matematik på Åledsskolan.

Läs mer: Inga försökskaniner

Läs mer: Så kom världen till Jounslund

– Det vi tror kan vara lite unikt med Robot City är att man får lära sig i ett sammanhang med hjälp av en ramberättelse. Berättelsen handlar om ett antal robotar som blivit inlåsta i en programmeringsgrotta av ett elakt monster. Elevernas uppgift blir att befria dessa robotar genom lösa olika problem med inslag av programmering, säger Ingela Sandberg.

Gör storyn att eleverna tycker att det är roligare?

– Absolut. Engagemanget blir enormt stort eftersom den vänder sig till eleverna och ber dem om hjälp. Robastian som är brevbärare i Robot City kommer med brev varje vecka där eleverna får nya uppdrag, säger Ingela Sandberg.

Läs mer: SKL:s plan för skolan

Hur fungerar det med en analog bok för programmering?

– Jag tror inte man behöver tänka att programmering ska vara så avancerat. Det finns ju en grundtanke med programmering och datalogiskt tänkande, upprepade mönster, och stegvisa instruktioner, och att man arbetar med det och prövar sig fram så att man får in tänket, säger Ingela Sandberg.

Läs mer: Punkläraren får vuxna att bete sig

– Och framförallt metoder. Det är ju väldigt viktigt att tänka kring hur man ska ta sig an problemen och i vilken ände man ska börja, och änka efter kring vilken information som finns och vad man har att arbeta med, och hur detta sen ska sättas ihop. Vi har byggt upp det så att det finns en A-del där man arbetar gemensamt hela klassen där man kommer fram till vilka metoder som är gångbara. Därefter följer en B-del som bygger på samma sak som A-delen men där eleverna själva får färdighetsträna kring det här, säger Monika Helgesson.

Läs mer: Spelifiering på bibblan

Har ni hunnit få något mottagande?

– Vi har haft workshops och där har vi fått återkopplingen att den är väldigt inspirerande. Många känner att den hade passat deras elever, och det är det vår förhoppning är. Dels att lärare ska känna sig trygga med att man kan starta på ett enkelt sätt i höst med i de lägre årskurserna, dels att de ska ge inspiration för att undervisa och ge fler elever chansen att befria robotar, säger Ingela Sandberg.

Läs mer: Sveriges bästa skola

14 maj 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning