Sveriges bästa skola
Stenkulaskolan i östra Malmö.
Stenkulaskolan strax utanför Rosengård i Malmö vill vara Sveriges bästa grundskola när år 2019 är slut. För det krävs kunniga lärare som har en förståelse för när och varför digitalisering är bra.
– Vi vill att våra elever ska bli bäst i hela Sverige. Vi började med målet att bli Malmös ledande IKT-skola, men vi tänkte snabbt om. Vi tog fram ett koncept som heter simplicity, transformation, learning. Det innebär att det vi gör som har med digitalisering att göra ska förenkla undervisning, transformera den så att vi kommer åt bitar som annars inte hade varit möjligt, och öka lärandet, säger Martin Bieber, biträdande rektor på Stenkulaskolan i Malmö.
Läs mer: SKL:s plan för skolan
Läs mer: Spelifiering på bibblan
Vad är viktigt för att försöka nå det målet?
– Det var viktigt att få med sig allihopa till att förstå varför vi gjorde detta. Vi utgår ifrån Simon Sineks tanke om The Golden Circle med ett ’why’ i mitten, ett ’how’ utanför och ett ’what’ längst ut. Hans poäng är att många organisationer vet vad man gör och hur man gör det man gör, men få vet varför man gör det man gör. De mest lyckade organisationerna vänder däremot på det och börjar med ett varför. Vårt varför är ”we make the world a better place” för vi tror att om vi kan hjälpa de barnen vi har till att få en bättre framtid så påverkar det Malmö, Sverige, och i förlängningen världen positivt.
Läs mer: Så kom världen till Jonslund
Har det blivit extra utmanande på er skola, som ligger i ett utanförskapsområde?
– Det tycker jag inte. Vi har alltid haft höga förväntningar på våra elever och det tror jag att de har känt. Jag brukar vilja vända på det och inte prata så mycket om utmaningar utan snarare om det som är bra. Det kändes bra att vi fick en mer omfattande struktur med vårt ’why’, men också att vi lade upp en IKT-plan. Vi ville vara noggranna så att alla förstod vad vi ville åstadkomma. Vi är någonstans i mitten på den resan nu, och i den finns en plan på hur skolan måste se ut 2019 för att vi ska vara ledande i Sverige. Det har vi brutit ner i olika stora beståndsdelar så att alla vet vad vi gör just nu, samtidigt som vi ställer krav på att alla lärare vet hur de ska undervisa med de verktygen vi har valt.
Läs mer: Inga försökskaniner
Läs mer: Lanseringen Lika för lärare
Ni är halvvägs nu – hur ser det ut framöver?
– Vi har blivit Apple distinguished school och är en av sex skolor i Sverige, och en av 400 skolor i världen. Med det sagt är vi inte framme än. Programmeringsbiten är ett sådant exempel. Där tycker jag personligen att utmaningen ligger att få programmeringen elevnära så att eleven förstår vad det innebär och kan leda till, som en app till exempel. Det steget kan idag vara för långt och det kan vara svårt för en 14-åring idag att om han eller hon gör det här i tusentals timmar så kan han han eller hon nå dit. Vi måste hitta en modell så att det sätter sig vad elever faktiskt kan åstadkomma tack vare programmering. Det är nog den största utmaningen framöver.
Läs mer: Maxa dina digitala verktyg
Läs mer om ämnet: