Maxad motivation med Matte United

När elever får skapa matematiska problem till varandra ökar motivationen. Bloggen Matte United utmanar elever i Luleå, Norrtälje, och Sundsvall.

– Jag ville hitta ett nytt sätt att jobba med matematik. Jag kontaktade en skola och vi märkte i vårt utbyte att eleverna blev mer motiverade när de fick lösa problem skapade av varandra. I samband med det sökte jag forskningsanslag där bloggen blev basen och då anslöt efter förfrågan en tredje skola, säger Katarina Eriksson, förstelärare i matematik/no/teknik på Alviksskolan i Luleå.

Om en elev är avsändare av ett problem ökar alltså motivationen?

-- Det gör också att eleven märker hur viktigt det är att vara tydlig i problemformuleringen och att man använder rätt matematiska begrepp så att mottagaren ska förstå. Dessa fick eleverna sen kategorisera i olika svårighetsgrad så att det var lättare att veta om det var menat för elever i fyran eller sexan. Vi tävlade också i quiz och hade även en mattepod där vi utmanade varandra i matematiska begrepp.

Läs mer: När OS kom till Lucksta

Är det något som har varit utmanande?

– Det gäller ju att ha rätt tekniska förutsättningar, och där har vi haft tur. Vi har kunnat hålla kontakten bra mellan skolorna, bland annat via Skype, och planera arbetet bra mellan skolorna, och jag brukar säga att jag har kollegor i både Norrtälje och Sundsvall.

Läs mer: AR lyfter klassrummet

Har du tips till andra som vill göra samma sak?

– Mitt tips är att den pedagogiska tanken alltid ska vara i fokus, och att man funderar väl kring vad det är man söker.

Läs mer: Roten till all programmering

Vad arbetar du med nu framöver?

– Nu jobbar jag för att skapa en tillgänglig lärmiljö via digitala verktyg och att elever får var sin skräddarsydd digital verktygslåda så att alla får de förutsättningar de behöver för att klara skolan framöver. Det skapar också en trygghet då en elev kan arbeta självständigt på sina läsplattor med bitar som just den eleven behöver öva på, utan att någon annan ser. Det är också viktigt att eleverna är motiverade att arbeta med sina verktyg, och där använder vi bland annat en metod som kallas storyfication.

Vad är det?

– Vi har arbetat fram det på skolan med gamification som grund. En story kan vara i sex veckor och då har eleverna karaktärer de ska utveckla, men vi har flera storys under samma tema som spänner över ett helt läsår. Där har vi bland annat haft husbyggar- och hållbarhetsprojekt, och även en tidning. Detta ser vi också att det skapar motivation hos eleverna.  

22 februari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning