Så jobbar Skövde smart

skövdeWEBB.jpg

E-klient, DelaDigitalt, SmartareVälfärd och ÖppnaData är exempel på gemensamma lösningar som flera kommuner i Sverige delar. Det är helt rätt väg att gå, menar Theres Ahlberg, chef för teknikenheten i Skövde kommun.

– För tio-tolv år sedan var den största utmaningen att tackla volymökningen av olika it-tjänster. Nu ställs det andra krav på oss som att effektivisera verksamheten genom smarta it-lösningar. På ett sätt är det ett kvitto på att vi har kommit långt med de grundläggande tjänsterna.

Smör och bröd

Theres Ahlberg kallar det för smör och bröd-funktioner, det vill säga att det täcker de mest basala funktionerna som hennes teknikenhet levererar. Alltifrån mobila enheter, datorer och trådlöst till de senaste operativsystemen och fungerande programvaror – sådant som är en förutsättning för att verksamheten i en kommun ska fungera.

Det är min förbannade plikt att se till att våra verksamheter kan bli mer digitala.

Theres Ahlberg, chef för teknikenheten, Skövde kommun

Nu finns det en förväntan på att man dessutom ska leverera fler smaker, som Theres Ahlberg uttrycker det.

– Förr fick jag många frågor om datorer och olika sorters nätverkslösningar. Idag tas dessa saker för givna och det pratas betydlig mer om mobila lösningar. Vårdpersonalen vill inte ha bärbara datorer utan andra mobila enheter och de kanske inte vill ha SITHS-kort för att logga in, utan sms istället.

Samverkan är viktigt

Skövde kommun är inte ensamma i sitt uppdrag att leverera it-tjänster till kommunens verksamheter och därför måste kommuner ta hjälp av varandra och av andra samhällsinstanser för att skapa mer, enligt Theres Ahlberg.

Ett gott exempel på lyckade samarbetsprojekt är e-klient i samverkan.

– När landstinget under 2012 bestämde sig för att alla skulle gå över till Windows 7 tog man ett samlat grepp och skapade en likvärdig klientplattform för samtliga regioner. Under åren har e-klient växt och under 2015 blev även vi kommuner inbjudna att ansluta oss till e-klient. I dagsläget är vi ca 15 anslutna kommuner.

E-klient i samverkan är bara ett av många nationella initiativ kring digitalisering. Det finns många fler att nämna som till exempel DelaDigitalt, SmartareVälfärd, ÖppnaData, med flera.

Precis som i Tidaholm och Sundsvall är samverkan en av de mest centrala byggstenarna i Skövde kommun. Ju mer samverkan kommuner emellan desto snabbare och bättre kan man utveckla sina verksamheter – och på så sätt skapa ett mervärde för sina invånare.

– Vi måste kunna göra detta tillsammans. Om Västerås har plockat fram ett väl fungerande journalsystem behöver inte vi göra det utan kan ju då istället kopiera deras arbeta, säger Theres Ahlberg.

Allt mer digitala

På toppen av bygget står it-chefen och ser till så att allt fungerar som det ska. Och digitalisering är ingenting som helt plötsligt kommer att upphöra.

theresWEBBB.jpg

Theres Ahlberg.

– De nya generationerna av kommuninvånarna har helt andra krav. De är inte intresserade av tekniken i sig utan kravet är att allt ska fungera smärtfritt. Att det är så högt i tak gör det så klart till en utmaning men så ska det vara. Det är min förbannade plikt som drift-chef att se till att det finns förutsättningar för våra verksamheter att fortsätta bli mer digitala. Och en viktig hållning i det arbetet är att inte bli unik, utan att samverka med andra kommuner och se sig om efter smarta lösningar, säger hon.

7 december 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Mostphotos, Voister

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning