Väderstads innovationer skördar framgångar i jordbruket

Väderstad_960x640.jpg

– Vi har gått från att vara ett företag som sysslar mest med stål och hydraulik till att använda mjuk- och hårdvara som ett ovärderligt hjälpmedel och det är där mycket av vår innovation sker, säger Roger Siljeholm, produktchef på Väderstad och en av de nominerade till priset som årets digitaliseringsledare.

För en som jobbar i jordbruksbranschen är det oerhört oväntat men kul och inspirerande att bli nominerad till priset som årets digitaliseringsledare menar Roger Siljeholm.

– Det har skett en oerhörd transformation i branschen. Idag ska allting gå fortare och med högre precision än vad en människa klarar av att styra. Genom farm management-systemen har man järnkoll på sin växtodling, vad som ska göras, när och hur. Från myndighetshåll både på EU- och nationell nivå ställs höga rapporteringskrav. Då behöver man digitaliserat stöd.

Väderstad är historiskt ett innovativt företag som är vant vid utmaningen att gå först.

, Roger Siljeholm, produktchef, Väderstad

Enligt Roger Siljeholm ligger Sverige ganska långt framme och kunderna har både krav och önskemål, och är dessutom kunniga och bryr sig. Trots det är det svårt att slå igenom med innovationer.

– Väderstad är historiskt ett väldigt innovativt företag som är vant vid utmaningen i att gå först och det är inte alltid en krattad grusgång. Utmaningarna låg i att samtidigt som systemet utvecklades bygga helt ny kompetens inte bara i en mjuk- och hårdvarugrupp, E-Core, utan även att utbilda och öka kompetensen hos alla led på företaget, exempelvis produktion, service och ledning.

Motstånd i branschen

Externt gick det lättare med uppmuntrande kunder men branschen stretade emot.

– Vi samarbetade med ett amerikanskt företag och använde teknik från konsumentsidan i form av Ipads och Apple-teknik ihop med egenutvecklad teknik för att skapa ett helt nytt styrsystem för maskinerna. Plattorna har fantastiska skärmar till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Industriskärmar kan kosta tio gånger så mycket men vara sämre. Ändå försökte konkurrenter och branschorganisationer svartmåla tekniken genom att kalla den osäker trots att vi löst problem tillsammans med våra partner. Det är lite av ett Boklövfenomen; ”sådär kan man inte hoppa…”. Men genom att försöka standardisera och samköra stora system finns risken att man målar in sig i ett hörn. Teknikutvecklingen går så snabbt att man riskerar att vara passé då, säger Roger Siljeholm.

Vi använde teknik från konsumentsidan som var billigare och bättre än industrisystemen.

Roger Siljeholm, produktchef, Väderstad

En av framgångsfaktorerna bakom Väderstads digitalisering är ledningen som försökt skapa de bästa förutsättningarna för E-Core-gruppen.

– Förutsättningen för en sådan stor omställning som digitaliseringen innebär är att ledningen och ägarna är insatta och tillräckligt uthålliga och inte förväntar sig fantastiska resultat direkt bara för att det är mjuk- och hårdvara. Den förståelsen finns hos Väderstad även om vi också ibland har en del gnissel i organisationen.

En annan viktigt faktor är att man förstår sina egna begränsningar.

– Man måste vara medveten om utmaningarna, inte minst de mjuka värdena, men samtidigt inte vara rädd för att man inte kan allt. Med nyfikenhet och ödmjukhet tar man sig långt. Jag är bara en stackars mekanist, men resonerar mycket med våra mjuk- och hårdvaruexperter och lär mig eftersom. Det handlar väldigt mycket om ett samarbete och ömsesidig förståelse. Sedan underlättar det naturligtvis att ha ”rätt folk på bussen”, de som klarar av att vara pionjärer i en organisation.

Självkörande är framtidens melodi

Det talas mycket om självkörande fordon i vanliga trafiksammanhang men lantbruket är inget undantag.

– Jag tror att vi snart ser autonoma traktorer som sitter ihop med självjusterande redskap, och då  inte bara som prototyper utan ute på fälten. Bekväm AI kommer också att komma, system som gör saker enklare och att man kan prata direkt med maskinerna.

Någon risk att den gamla bondepraktikan blir helt obsolet tror dock inte Roger Siljeholm.

– I grunden måste du fortfarande vara en duktig växtodlare, för även om du har stöd och data över precis allting du gjort kan väder och vind fortfarande göra det besvärligt. Däremot hjälper digitaliseringen oss att bli effektivare och det är vi tvungna att bli. Nästan all mark som är lämplig för jordbruk globalt brukas redan så vi måste bli duktigare att använda den för att framställa den mat världen behöver. Så jordbruk är en riktig framtidsbransch.

Årets digitaliseringsledare

Priset för Årets digitaliseringsledare delas ut på Chefgalan den 9 mars. Tanken är belöna en ledare som vågat kliva fram för att göra sin organisation mer digital. Kriterierna för att bli nominerad har varit följande:

  • Pristagaren har sett möjligheten i digitaliseringen, anammat denna och med framgång lett sin verksamhet genom den digitala transformationen.
  • Pristagaren har skapat goda resultat genom digitaliseringen.
  • Pristagaren har effektiviserat och/eller skapat en offensiv konkurrenskraft i sin organisation.
  • Pristagaren har visat på nytänkande och tagit digitaliseringen till nya områden.
  • Pristagaren är en linjechef utanför IT-avdelningen.

Voister har intervjuat några av de nominerade, bland annat Arash Gilan,vice vd på Viva Media, Suzanne Jacobsson, tillförordnad länsöverdirektör och avdelningsschef på länsstyrelsen i Skåne, Ylva Sundkvist som är kommunchef i Piteå och Inger Lindhe, chef fastighetsinskrivningen på Lantmäteriet.

12 januari 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Miguel Guerreroårets digitledareFoto Väderstad

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng