Hur skapar man nytta av Digital Signage?
Innan man väljer att använda sig av digital skyltning ska man tänka över vad ens företag saknar samt vad man vill få ut av skyltningen, menar Larsson och Bjueblad.
Sofia Larsson och Magnus Bjureblad från Atea föreläste på Atea Bootcamp om fördelarna med digital skyltning.
– Digital Signage är världens bästa kommunikationsverktyg, säger Sofia Larsson.
Digital Signage är ett allt mer populärt verktyg för diverse företag, men hur får man egentligen ut informationen på rätt sätt? Många uppdaterar inte tillräckligt ofta och har dålig support. Det finns, enligt Larsson och Bjureblad, tre faktorer för framgång. De är förändring och rörelse, lokal anpassning och enkel hantering.
– Det allra viktigaste är förändring, att man uppdaterar sin information. Gör man inte det kan man lika gärna använda roll-ups eller planscher. Den lokala anpassningen är också viktig, att man på företagen har relevant information för målgruppen, säger Magnus Bjureblad.
Hur man bygger innehållet är också viktigt, frågeställningar man ska grunda över då är: Vem är mottagaren och vad är syftet och målet? Man kan också fråga mottagaren vad den vill se, på så sätt får man dem oftare att titta, enligt Magnus Bjureblad.
– Då kan man lägga in informationen de vill ha plus använda det man själv vill få ut. Då tittar de mer. Allt handlar om att informera, inspirera och påverka.
Tänka interaktivt är på frammarsch. Till exempel har Bubbleroom och McDonald's anpassade skärmar beroende på väder och målgrupp.
– Om McDonald's ser att en pensionärsbuss är på väg in så gör de i större utsträckning reklam för kaffe och bulle än annars. Bubbleroom gör reklam för stövlar vid regnväder men sommarkläder när det är fint väder ute, säger Sofia Larsson, och fortsätter:
– Egentligen handlar allt om en själv. Det finns inga gränser på vad man kan göra med Digital Signage, jag tycker det är världens bästa kommunikationsverktyg.
Läs mer om ämnet: