Svenskarna lägger allt mer tid på sociala medier
Tre av fyra svenska internetanvändare använder sociala medier och mer än hälften gör det varje dag. Det visar rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2015” från Internetstiftelsen i Sverige, IIS.
Facebook är fortfarande populärast och fortsätter att öka i alla åldrar utom bland de under 16 år. Där är i stället Snapchat och Instagram populärast.
Användarna ägnar i snitt cirka 7 timmar per vecka åt sociala medier. Det är en ökning med 30 procent sedan förra året och nästan 50 procent under de senaste tre åren. Mest aktiva är unga kvinnor mellan 16 och 25 år som lägger ungefär 12 timmar i veckan på sociala medier.
Så många använder de sociala nätverken
Facebook - 71 procent
Instagram - 44 procent
Linkedin - 26 procent
Snapchat - 25 procent
Twitter – 18 procent
Kik – 10 procent
Reddit – 8 procent
Källa: IIS.