Svensk-kanadensiskt samarbete runt AI för bättre vårdköer

Foto: Adobe stock
Kan AI spå vilka patienter som kommer att missa sina schemalagda vårdbesök? Det är en av frågorna som tre svenska universitetssjukhus tillsammans med Unity Health Toronto ska ta sig an i ett projekt för att stärka AI-kompetensen inom både organisatoriska och tekniska områden i vårdsektorn.
Ledarskap och strategi, en samarbetsplattform för data scientists, och ett konkret utvecklingsprojekt rörande patienter som uteblir från sina bokade tider. Det är de tre så kallade arbetspaketen som Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Universitetssjukhuset och Skånes Universitetssjukhus, genom AI Swedens avsiktsförklaring med den kanadensiska vårdgivaren Unity Health Toronto, ska samarbeta runt för att främja användningen av artificiell intelligens inom vårdsektorn i de båda länderna.
– Vår tidiga digitalisering av hälsodata och digitalisering i vården gör oss i Sverige till en attraktiv partner för de hälsosystem i Nordamerika som kommit längst. Deras erfarenheter är oerhört värdefulla för oss och dessa förutsättningar utgör de bästa förutsättningarna för ett produktivt partnerskap, säger Stefan Jovinge, chef för forskning, innovation, utveckling och utbildning på Skånes Universitetssjukhus, i ett pressmeddelande.
Uteblivna patientbesök kostar
Enligt Lorna Bartram, Transformation Strategist – Healthcare på AI Sweden, är just projektet som rör bokningar från patienter som inte dyker upp, ett bra första område att testa hur vårdgivare från Sverige och internationellt kan samarbeta, genom exempelvis kod- och metodutbyten. Och det är dessutom något som kan spara pengar.
– Uteblivna patienter kostar Sveriges regioner åtminstone hundratals miljoner kronor om året, och vi tror att det är ett område där artificiell intelligens kan bidra genom att förutse vilka patienter som riskerar att utebli och på så sätt hjälpa vården att utnyttja kapaciteten bättre så att fler människor får snabbare tillgång till vård. Det passar också särskilt bra som tillämpningsområde för en satsning som den här. Eftersom det inte rör det kliniska arbetet direkt, utan handlar om vårdadministration, blir det lättare att genomföra, säger hon.
Gynna patienter och medarbetare
Företrädare från både Region Skåne och Karolinska Universitetssjukhuset hoppas och tror att samarbetet mellan såväl de svenska aktörerna som med de kanadensiska motsvarigheterna ska bidra till ”bättre förståelse för hur AI kan vara till hjälp i vårdverksamheten och stötta strategiska mål”.
– Genom att lära av varandra hoppas vi snabbare kunna skapa AI-lösningar som stödjer och leder till mer effektiva arbetssätt med ökad kvalitet som gynnar våra patienter och medarbetare, säger Espen Sigvartsen, enhetschef vid datalager och applikationsutveckling på Karolinska Universitetssjukhuset.
Läs mer om ämnet: