Ökad närvaro och lugnare samtal med digital hemtjänst

I Lund har närmare hundra brukare börjat träffat sina vårdgivare via en digital platta i hemmet. Resultatet är lugnare samtal med bättre närvaro för både brukare och undersköterska, samt en effektivare hemvård för kommunen.
– Jag tycker att vår arbetssituation blivit lugnare. Med färre larm och avbrott har det blivit lättare att planera arbetet, säger Petra Widerberg, enhetschef för hemvårdsområdet Torn i Lunds kommun, i en intervju med den ideella föreningen Sunt Arbetsliv, som bland annat drivs av SKR.
Under 2023 började vård- och omsorgsförvaltningen i Lund att titta på möjligheten till det som kommit att kallas digitala hembesök för personer som tar emot hemvård i kommunen.
Till suntarbetsliv.se berättar involverade medarbetare i kommunen att införandet till en början inte var helt enkelt, eftersom det innebar en ganska stor omställning för brukare som ville prova på plattorna.
30 sparade minuter per besök
Niclas Snygg, verksamhetschef för hemvård och hälsa på vård- och omsorgsförvaltningen, Lunds kommun, säger till Voister via mejl att personalen i första hand har fokuserat på besök där man bara har en insats. Detta har sparat tid för verksamheten.
– Går det att lösa insatsen digitalt frigör vi alltid färdtiden. Vissa av hembesöken tar lika lång tid att genomföra oavsett om det är digitalt eller fysiskt. Ett flertal digitala besök kan genomföras på en kortare tid – upp till 30 minuter kortare, och med bibehållen, eller ökad, kvalitet.
Samtal i lugn och ro
Under de fysiska mötena är fokus på hjälp i den praktiska vardagen för brukarna, och det är inte alltid lätt att samtidigt samtala i lugn och ro med personen som besöks. Niclas Snygg menar däremot att de digitala besöken uppfyller dessa behov.
– Trots att de digitala besöken är relativt korta upplevs de som mycket lugnare i sitt tempo; de är mer ansikte mot ansikte, vilket skapar en större närvaro både för brukaren och för medarbetaren. De digitala besöken innebär också en större förutsägbarhet och mindre väntan för brukarna samt ökad kontinuitet. Och eftersom det är en frivillig tjänst går det att byta för den som inte är nöjd med upplägget.
Idag använder ungefär 90 av 1 600 brukare tjänsten.
Hur arbetar ni för att fler ska använda tjänsten?
– Vi arbetar mycket med kulturresan, och med såväl brukare som närstående och medarbetare. Vi har tagit fram material såsom filmer, folders och presentationer som används i verksamheten för arbetet framåt, säger Niclas Snygg.
För ett så smidigt införande som möjligt av ett sådant här nytt arbetssätt, är det enligt Niclas Snygg viktigt att göra sin egen kartläggning, analys och nyttoberäkning av verksamheten.
– Det är i detta skede som innovationen sker, så skapa tid att vila i analysfasen, för där hittar man möjligheterna. Ett tips till andra kommuner är att arbeta med den egna kulturresan och se över vad som gör störst skillnad för just era kommuninvånare.
Läs mer om ämnet: