Ny rapport: Höga krav på infrastruktur utmanar nordiska it-ledare

I en ny rapport från Global Connect kan man tydligt se att nordiska, och inte minst svenska, it-chefer kämpar med att få ihop mötet mellan innovation, ny teknik och förhöjd säkerhet. Skälet? Föråldrade system, molnmigrering och bristande resurser.
Rapporten Global Connect IT Insights: Digital Infrastructure – Möjligheter, hinder och drivkrafter ur IT-chefens perspektiv bygger på intervjuer med 225 it- och säkerhetschefer i Sverige, Norge och Danmark från september 2024.
– Den här undersökningen ger en unik inblick i de utmaningar och möjligheter som it-chefer står inför idag. Det är uppenbart att många kämpar med att få ihop en fungerande it-miljö samtidigt som kraven på säkerhet, kapacitet och flexibilitet ökar. Vi ser en komplex verklighet där gamla system måste integreras med nya lösningar och där molnstrategier inte alltid går enligt plan, säger Anna Granö, Executive VP, B2B på Global Connect, i ett pressmeddelande.
Kombinationer för datalagring
En del av rapporten lyfter molnstrategin och dess utveckling. Här visar det sig att den högsta andelen organisationer som framförallt förlitar sig på molnlagring finns i Norge (33 procent), medan den lägsta finns i Danmark (9 procent). Norge är också det land som kommit längst i sin molnmigrering: 76 procent av de norska it-cheferna uppger att de har genomfört en omfattande migrering till molnet
I Sverige och Danmark går det jämförelsevis betydligt långsammare då drygt 40 procent svarar att de gjort samma resa. Undersökningen visar dock att den vanligaste strategin för lagring av data är en kombination av lagringsmetoder, som datacenter, molnlagring och interna servrar.
Sverige sticker ut negativt
Att hitta stabilitet i it-infrastrukturen är en ständig utmaning. En femtedel (20 procent) av de svenska it-cheferna svarar att de har återkommande problematik med de centrala it-systemen – en betydligt högre siffra än de 4 procent som Norge och Danmark rapporterar. Nio av tio it-chefer vet att de behöver uppgradera sina it-system kontinuerligt men det är inte alltid så enkelt, vilket resulterar i att de behöver arbeta med föråldrade system, lokala servrar och olika molntjänster.
– Frekventa driftstörningar påverkar direkt en organisations produktivitet samt förtroendet från kunder och andra intressenter. Moderna it-infrastrukturer kan vara mycket komplexa, med hybrida lösningar som involverar flera olika leverantörer. Detta gör det särskilt viktigt att ha processer på plats för att förhindra att systemen blir sårbara, säger Emma Helton, Security Product Manager på GlobalConnect.
Ansvaret ligger inte bara hos it
Utifrån rapporten kan man se att vi befinner oss i en förändringsperiod där kraven på it-infrastruktur ökar konstant, både vad gäller kapacitet och vad gäller säkerhet. Och det är svårt att hinna med utvecklingen och samtidigt möta behoven som it-miljön kräver, och många upplever att man saknar såväl kompetens som ekonomiska medel för förändringen.
– Det här är inte en utmaning som enbart ligger på it-avdelningen att lösa. It-infrastruktur och säkerhet är i dag affärskritiska frågor som måste vara förankrade på ledningsnivå. Att prioritera rätt, modernisera strukturer och samtidigt säkerställa stabilitet och säkerhet är en utmaning som kräver både strategiskt tänk och praktisk handlingskraft, säger Anna Granö, Executive Vice President, B2B på Global Connect.
Läs mer om ämnet: