Distansarbetets fram- och baksidor: Ny rapport från Riksrevisionen
Foto: Adobe stock, Mostphotos.
Riksrevisionen har granskat distansarbete hos statliga myndigheter för att se om det effektiviserat arbetet. Det visar sig varken vara mer eller mindre effektivt, men kommer med en hel del fördelar och nya utmaningar som måste bemötas.
Sedan covid-19 erbjuder en hel del statliga myndigheter sina anställda att arbeta på distans. Pandemiåren öppnade upp för ett annat sätt av flexibelt arbete och eget ansvar i att jobba hemifrån. Bland de myndigheter som erbjuder distansarbete, kan medarbetare arbeta hemifrån cirka 20–60 procent av arbetstiden.
Nu har Riksrevisionen granskat distansarbete på just statliga myndigheter för att se om de blivit mer effektiva. Det man av dessa studier kunnat se är att det varken är mer eller mindre effektivt, men att det kommer med en hel del fördelar och nya utmaningar.
Bättre balans
Vad som förespråkar den fortsatta möjligheten till distansarbete är att medarbetare upplever bättre hälsa och balans mellan privat- och arbetsliv, en ökad flexibilitet och nya digitala arbetsmöjligheter. Distansarbetet har även visat sig bidra till att kunna behålla personal, samt rekrytera ny personal från ett större geografiskt område.
Svagare social gemenskap
Den sociala gemenskapen, lärande av varandra och tillhörigheten av en grupp blir däremot svagare genom arbete på distans. Det är en utmaning för chefer att stötta sina anställda och följa upp när man inte ses på samma sätt som tidigare.
– Den här rapporten svarar inte på alla frågor om vad distansarbete innebär för den statliga verksamheten. Men den identifierar ett antal utmaningar som behöver hanteras för att undvika negativa konsekvenser för myndigheternas effektivitet, säger riksrevisionsdirektör Claudia Gardberg Morner.
Detta rekommenderar Riksrevisionen
Nya arbetssätt behöver utvecklas för att möta distansarbetets utmaningar. Exempelvis bättre rutiner för hur nyanställda introduceras, hur kunskap delas och hur man skapar en god arbetsplatskultur. Både chefer och medarbetare har ett ansvar för de sociala aspekterna av arbetet, för att kunna uppnå förväntade resultat.
Det blir regeringens ansvar att följa upp de utmaningar som Riksrevisionen identifierat, så att dessa åtgärdas av respektive myndighet. Om några år förväntas de statliga myndigheterna återigen följa upp distansarbetet, för att se om det förändrats på längre sikt.
Arbetsgivarverket, som har ett övergripande uppdrag i att stötta sina medlemsmyndigheter i arbetsgivarpolitiska frågor, rekommenderas av Riksrevisionen att fortsatt stötta sina medlemmar och främja erfarenhetsutbyte och spridning av goda exempel på hur utmaningarna kan hanteras.
Läs mer om ämnet: