Allt fler unga läser nyheter på sociala medier – men tvivlar på äktheten

Unga Tjejer Och Sveriges Radio Reporter

Foto: Adobe stock, Mostphotos.

Rapporten Mediekonsumtion 2024 visar på fortsatt stora skillnader mellan ungas och äldres mediekonsumtion. Unga använder allt oftare sociala medier som Tiktok för att konsumera nyheter, men litar fortfarande mer på traditionella medier. 

– Vi kan se att unga har en hög mediekonsumtion och att nästan alla har tillgång till en egen mobil som de använder dagligen. Vi ser även ett ökat användande av Tiktok för att ta del av nyheter trots att de litar mer på traditionella medier, säger Tove de Vries, utredare vid Mediemyndigheten och redaktör för rapporten.

Mediemyndigheten har i sin senaste rapport Mediekonsumtion 2024 undersökt svenska folkets medievanor. Rapporten visar att det fortfarande finns ett högt förtroende för traditionella nyhetskällor, något som inte kan sägas om sociala medier. 

Det är som mest 11 procent som litar helt eller ganska mycket på nyheter och information på sociala medier, och detta är bland 13-16-åringar. Samtidigt är det som mest 15 procent som litar helt eller ganska mycket på youtubers eller influencers (9-12-åringar). Störst förtroende har unga för SVT, TV4, Sveriges Radio och myndigheter. 

Klyftan mellan unga och äldre minskar

Rapporten påvisar också att den digitala klyftan mellan unga och äldre fortsätter att minska, vilket beror på att den äldsta delen av befolkningen blir allt mer digital. En skillnad här är dock att de äldre lyssnar på radio och tittar på tv medan de yngre spenderar sin tid på sociala medier och genom att lyssna på strömmad musik.

Föga förvånande tappar det linjära tv-tittandet mark till förmån för streamingtjänster, men Mediemyndigheten menar likväl att det finns en fortsatt efterfrågan att kunna titta på linjär tv. 

Poddar tar över

Lyssnandet på radio minskar i alla åldrar och på alla kanaler. Åldersgruppen 65 till 79 lyssnar i snitt på 145 minuter radio om dagen, jämfört med 25 minuter för åldersgruppen 12 till 19. Här finns en förskjutning från analogt till digitalt lyssnande som främst sker via poddar. Den dagliga räckvidden är högre för poddar än för traditionell radio bland 12-19-åringar.

4 november 2024Uppdaterad 12 november 2024Reporter Fredrik Adolfssonmyndighet

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning