Yrken inom data och it har svårt att locka rätt kompetens
Foto: Adobe stock
En ny undersökning från Keeparo visar att 30 900 jobbannonser inom data och it endast resulterat i en tredjedel jobbansökningar. Vad beror det på, brist på kompetens eller fel i kommunikationen?
– Siffrorna visar att yrkeskategorin data och it är den bransch i hela Sverige med lägst ansökningar per annons vilket är en stor utmaning för arbetsgivare som har svårt att hitta rätt kompetens, säger Lisa Hasselström, vd på Keeparo i ett pressmeddelande.
Fel kommunikation till målgruppen
När Keeparo undersökt detta har man sett att de som söker jobb inom data och it framför allt agerar på annonser med huvudbudskap: personlig utveckling, samhällsansvar och ledarskap. Ledarskap nämns nästan aldrig i jobbannonserna till denna kategori, medan samhällsansvar är allra vanligast. Det som väger tyngst hos målgruppen är dock personlig utveckling.
– Det är ofta vi ser skillnad på vad arbetsgivaren kommunicerar och vad målgruppen faktiskt söker. Ett misstag som många arbetsgivare gör när de söker efter ny kompetens är att de signalerar fel budskap i sina jobbannonser, vilket inte hjälper till att locka rätt personer att söka tjänsten, säger Lisa Hasselström.
Budskap som kommuniceras och budskap som engagerar
Keeparos undersökning visar att jobbannonser inom data och it har dessa huvudbudskap:
- Samhällsansvar
- Personlig utveckling
- Stolthet
- Kultur & gemenskap
- Ledarskap
Och budskapen som engagerar målgruppen inom data och it:
- Personlig utveckling
- Samhällsansvar
- Ledarskap
- Stolthet
- Kultur & gemenskap
– För att hitta rätt kompetens som kan få bolaget att växa behöver man vara noggrann och trycka tydligt på vad man får för värde av att arbeta hos företaget. Vill man attrahera människor som redan sitter på trygga och bra anställningar måste man hitta det unika och inte bara tro att det finns kompetens som bara sitter och väntar, avslutar Lisa Hasselström.
Läs mer om ämnet: