Tiktok blir även Lunds universitets väg till att nå unga
Foto: Adobe stock, Mostphotos.
Flera stora svenska verksamheter använder Tiktok för att nå en yngre målgrupp och nu sällar sig Lunds universitet till dem. Universitetet räds inte säkerhetsrisker med användandet men it har föreslagit att det ska ske via en specifik mobiltelefon.
Tiktok har varit föremål för debatt vid många tillfällen, på grund av eventuella kopplingar till den kinesiska regimen. Detta har dock inte minskat plattformens framgångar i Sverige, exempelvis anslöt Försvarsmakten nyligen till den skara som nyttjar appen för marknadsföring och rekryteringssyften. Nu ansluter sig även Lunds universitet.
– Det är vårt uppdrag att finnas bland vår målgrupp. Nu när det har blivit lite mer blandat innehåll på Tiktok så passar vi också in där, säger Anna Sparrenblad, kommunikatör vid Lunds universitet, till SVT.
It spelar en rådgivande roll
Kontot kommer att drivas av frivilliga studenter från skilda utbildningar och ledas av Anna Sparrenblad. Syftet är att locka nya studenter och visa upp mer av universitetslivet. Inför uppstarten har alumner bidragit med tankar om innehållet. It har varit delaktiga på en rådgivande, operativ nivå.
– Det har varit vissa rådgivningsdiskussioner om it-säkerhet, men inte på någon strategisk nivå. Det har inte behövts, säger John Westerlund, it-direktör vid Lunds universitet.
Ett av råden från it är att kontot ska drivas från en mobiltelefon som bara används till Tiktok. David Lindahl som är forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) lyfter att riskerna för spionage oftast är små, men att man alltid bör vara varsam när man delar data.
– De flesta människor är inte intressanta för främmande makt och då behöver man inte oroa sig för risker som spionage. Risken att privat data säljs vidare och hamnar på villovägar är däremot en säkerhetsfråga som berör alla.
Läs mer om ämnet: