Nätfiskare efterliknar tech-jättar, sociala medier och banker
Foto: Adobe stock
It-säkerhetsföretaget Check points Brand Phishing Ranking listar löpande de varumärken som cyberkriminella aktörer helst imiterar vid nätfiskeattacker. Under det tredje kvartalet 2024 toppar Microsoft fortsatt listan följt av Apple på en andra plats och Google på tredje plats.
Tekniksektorn är den mest populära att imitera, mycket för att stora företag i sektorn erbjuder tjänster som nyttjas av många människor dagligen – såsom e-post och molnlagring. Microsoft fortsätter vara det varumärke som cyberkriminella imiterar oftast, med 61 procent. Apple ökar i tredje kvartalet från tio till tolv procent medan Google tar upp sju procent av nätfiskeattackerna.
– Med denna ökning av nätfiskeförsök som vi ser, är det viktigt för användare att vara informerade om de metoder som cyberkriminella använder sig av. Användare kan bland annat se till att mjukvaran på deras enheter är uppdaterad för att täppa igen eventuella säkerhetshål. Det gäller även att vara vaksam genom att verifiera avsändare av mejl, undvika att klicka på misstänksamma länkar och aktivera multifaktorautentisering (MFA) för sina konton för att skydda sin information mot eventuella hot, säger Fredrik Sandström, säkerhetsexpert på Check point software i ett pressmeddelande.
Utöver teknikföretag placerar sig sociala medier och online-handelsplatser högt upp på listan. Ett exempel på en nykomling är Alibaba, där hotaktörer efterliknat Alibabas officiella webbplats för att lura användare att logga in eller registrera sig och på så sätt dela med sig av personlig information och betalningsuppgifter. Av samma anledningar är banker också populära att efterlikna, skriver Check point.
Hela topp-tio-listan
- Microsoft - 61%
- Apple - 12%
- Google - 7%
- Facebook - 3%
- WhatsApp - 1.2%
- Amazon - 1.2%
- Alibaba - 1.1%
- Adobe - 0.8%
- Twitter - 0.8%
- Adidas - 0.6%
Läs mer om ämnet: