Ett samarbete med Juniper networks

Juniper Networks AI-plattform löser nätverksproblem innan de påverkar användarna

Bild Matea Juniper

Foto: Adobe stock

Verksamheters it-infrastruktur blir alltmer komplex vilket ofta resulterar i att it-avdelningar behöver lägga stora mängder tid på felsökningar och utryckningar on-site. Med nio år av AI-inlärning har Juniper Networks byggt en plattform som inte bara möjliggör snabbare utrullningar av nya tjänster och automatiserade kontroller med proaktiva åtgärder, utan också skapar en bättre användarupplevelse.

Verksamheter får nu allt större utmaningar i och med att deras it-infrastruktur blir alltmer komplex. Det menar Matea Rencelj Ling, Senior sales engineering manager för Juniper i Norden.

– Generellt upplever företag oavsett bransch liknande utmaningar: att minska OpEx, hantera långa ledtider vid nätverksproblem och hantera den alltmer komplexa infrastrukturen.

Nio år av unika insikter

Junipers AI-native networking-plattform använder AI för att säkerställa att varje anslutning blir pålitlig, mätbar och säker. Det gäller varje enhet, användare och applikation. Bakom plattformen ligger mer än 9 år av AI-inlärning, vilket är unikt på marknaden.

– Vår lösning skiljer sig markant från traditionella lösningar eftersom AI har varit grunden från början. Det gör att vi har rätt data, korrekt realtidsrespons och en säker infrastruktur. Och, som ordet plattform indikerar, är alla nätverkslager integrerade via ett gemensamt moln för mikrotjänster, samma AI-verktygsuppsättning och en gemensam virtuell nätverksassistent (Marvis).

Molnet för mikrotjänster innebär att Juniper kan koppla på nya tjänster och genomföra uppgraderingar utan att kundernas drift påverkas.

– Det finns ingen annan på marknaden som kan göra det på samma sätt som oss. Vad vi gör är att vi utnyttjar AI:s fulla potential för att optimera nätverket och vice versa – nätverket för AI. Vår lösning omfattar dessutom både trådade och trådlösa nätverk, WAN, säkerhet och datacenter, vilket ger en komplett täckning över hela infrastrukturen.

Resultaten hos kunderna är bland annat 90 % färre felanmälningar, 85 % färre utryckningar on-site och nio gånger snabbare utrullning av nya tjänster.

Enklare nätverksmanagering och förhöjd produktivitet

Sammantaget gör plattformen nätverksdriften betydligt enklare, och att teamen som jobbar med dem slipper tidskrävande processer. Dessa är i stället automatiserade, och kan dessutom vidta proaktiva åtgärder.

– It-avdelningar kan på så sätt flytta fokus till affärsdrivande projekt och strategiska initiativ, i stället för att leta efter en nål i en höstack. Eftersom vi vet exakt var olika problem finns, kan vi automatisera rutinkontroller, förutse vart en nätverksincident kan uppstå och i realtid optimera utförandet.

I Sverige finns flera kunder som har valt att gå med Junipers AI-native networking-plattform. Bakgrunden till en implementation är ofta att den tidigare användarupplevelsen av nätverket varit alltför dålig, och att det varit alltför svårt att samverka mellan olika team och platser.

– Om man ska kunna jobba varifrån som helst, när som helst, måste upplevelsen leva upp till förväntningarna. Med Juniper Mist och våra lösningar, trådlösa och fiberlösningar, blir inte bara den egna upplevelsen bättre utan även ens kundupplevelser. Att slippa lägga tid på att felsöka i nätverket frigör också stora mängder tid för it-avdelningarna.

Bygg huset på en stabil grund

Men trots att så många delar påverkas av nätverket, prioriteras det alltför sällan upp.

– För att du ska kunna bygga ett bra hus måste du ha lagt en stabil grund – innan du kan gå vidare med fönster, dörrar och inredning. När det gäller ens nätverk består huset av rätt data, korrekt realtidrespons och en stabil infrastruktur. Infrastrukturen är grunden, rätt data utgör dina dörrar och fönster, och realtidrespons med proaktiva åtgärder är inredningen – pricken över i:et.

Puff Matea

Matea Rencelj Ling, Senior sales engineering manager, Juniper Networks

Så hur vet man när man lyckats? Genom att titta på rätt KPI:er menar Matea Rencelj Ling.

– I stället för att bara följa uppkopplingen tittar vi på den faktiska användarupplevelsen, och frågar hur användarna upplever nätverket och sina applikationer. Vad är det som får dem att sakta ner? Detta går tillbaka till vad det innebär att vara ”AI native” - vi har nio år av datainsikter från användare att utgå ifrån.

Men det stannar inte vid den data som Juniper redan har, utan man samlar hela tiden in ny information - i realtid - från nätverksanvändare och olika sorters enheter. Dessa nyttjas sedan för att träna Junipers AI-algoritmer inom alla nätverksdomäner; trådat och trådlöst, WAN, säkerhet och datacentret.

– Genom kontinuerlig upplärning och utveckling fortsätter våra AI-algoritmer att leverera alltmer värdefulla insikter och färre misstag. På så sätt kan vi hjälpa kunderna att lösa nätverksproblem - innan de har hunnit påverka användarupplevelsen.

4 oktober 2024Uppdaterad 8 oktober 2024Reporter Therese Bengtnernative

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning

Stäng